Danna
    Hej,
    Jag läser naturvetenskapsprogram åk 1 just nu och är inte nöjd med mina betyg, (trots att jag är godkänd i alla ämnen). Jag vill gå om och byta till en annan gymnasium, går det? kan jag läsa om redan godkända kurser? Hur går det med att ansöka till en ny skola?
    • : jag har en annan fråga. Enligt skolverket så har man rätt att visa sina kunskap under hela året, jag ligger på C nivå i vissa ämnen, men mina lärare säger att de inte har tid för att göra extra uppgifter för mig för att höja mitt betyg, vilket gör att jag inte kan höja mitt betyg. Har jag rätt att klaga på mina betyg? i så fall till vem kan jag vända mig? jag försökt förut att söka hjälp hos min rektor, men tyvärr blir det värre då rektorn har inte hållit sitt ord och har berättat allt till läraren, vilket gör att de förhandlar mig väldigt dåligt och skyller på mig. Jag är väldigt ledsen och känner mig ensam, kan du vänligen hjälpa mig att hitta en lösning?
    • SYV-besökare : Har du pratat med kurator? Kurator är väldigt bra att prata med; kurator har sekretess och kommer inte föra det vidare, om du ej själv vill att hen berättar du har berättat i kurators rum.

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Du behöver av ditt antagningskansli få inloggning och göra gymnasieval ... Sedan får du antagningsbeskedet - precis som förra året.

    Ang gå om redan godkända kurser... Så är det inte riktigt meningen att man ska göra det... Jag kan inte garantera dig hur set blir med den saken.

    Det finns exempel på att elever går om redan godkända kurser, men det är ett Undantag. Det blir ett beslut som rektor på den skola dit du kommer in, som går ta.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Dania,

    om du går åk1 nu - hur vet du att du är "godkänd i alla ämnen"? Det är bra om du ligger på "godkänd nivå" men betygen i kurserna får du väl till sommaren, med undantag av en kurs ( matematik 1c) , i vilken du borde redan ha fått betyg.

    Du förlorar ingentiing på att lägga in ansökan till åk1, på nytt. Men hur det blir sedan - är det precis som Mikael redan svarade dig - kan vi inte veta säkert.
    Att en gymnasieelev som redan har fått godkända betyg, vill läsa om samma kurser igen - är rätt ovanligt. Det är i och för sig inte förbjudet, men det är "inte meningen", säger Skolverket, att eleverna ska läsa om redan godkända betyg.

    Men gör ansökan till åk1. Det förlorar du inget på. Men fortsätt också läsa på - nu - så gott du kan - och gör ditt bästa i varje kurs du läser.

    Lycka till med dina studier!

    Julia syv

    • : ja verkligen, jag menar att jag ligger på godkänd nivå, me jag strävar efter högre betyg.
    • Mikael : Mycket bra! gör så gott du kan. Om du gör ditt bästa, är det ingen kan kräva att du gör mer. Lyckat till med dina studier!
    SYV-besökare SYV

    Hej Dania,

    jättetråkigt att du känner dig illa behandlad på din skola.
    Jag förstår dig... men jag förstår också dina lärare. Lärare är överbelastade med jobb. De hinner och orkar inte göra så mycket för varje elev som eleven önskar och kanske t o m har rätt till. Om en enskild lärare "vänder in och ut på sig själv" för en elev /dig/ då måste hen göra samma sak för alla andra elever också, annars blir det väldigt orättvist! Och hur ska lärare hinna och orka med det?
    Det krävs fler lärare och annan personal i skolorna!

    Du kan kanske bli lärare och visa hur man ska behandla elever på ett bra sätt? Du har ju erfarenhet av att bli behandlat på ett sätt som du inte vill bli behandlat på. Då kan du kanske visa - om några år - hur man ska göra och anpassa undervisning och uppgifter till varje elev.

    Det är väldigt svårt att vekligen Hjälpa dig, då en studie- och yrkesvägledare ej kan beordra att läraren ska göra "det ena eller det andra". Det är rektor som kan beordra lärarna att göra saker, då rektor är lärarnas chef och arbetsledare.

    Du gjorde rätt i att ha vänt dig till rektorn. Men tyvärr så blev det inte till så mycket hjälp, berättar du.
    Jättetråkigt att det blev på det viset!

    Tips; om du verkligen skaffar dig bra KUNSKAPER, även om betygen "halkar efter", då kan du senare genom prövningar /efter gymnasiet/ skaffa dig så höga betyg som dina kunskaper motsvarar!

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Vi håller tummarna för dig!

    SYV på FRåga syv