Hej Tuva!
    Så roligt att du är intresserad av gymnasieval!
    Man kan visst gå på öppna hus och gymnasiemässor även om man ännu inte går i åk9. Ett "litet problem" kan vara att eleverna som går årskurs 9 och på introduktionsprogrammen (IM) får ofta inbjudan att gå på öppna hus och gymnasiemässor på skoltid. Vissa gymnasiemässor, ex. Gymnasiedagarna i Göteborg som brukar äga rum i början av oktober, också säljer biljetter (så, det kanske kommer att kosta en liten slant). Eleverna i åk 9 och på Introduktionsprogrammen brukar lärare boka "klass-biljetter" till och det blir gratis för dem + att de får besöka mässorna och göra "prova-på" aktiviteter på lektionstid/skoltid.
    ***
    För elever som är yngre (som exempelvis går i årskurs 7 eller 8) kan det bli lite problematiskt kanske att ta ledigt från skolan om öppna hus, prova-på dagar och mässor äger rum på lektionstid. Men jag tycker absolut att du i vilket fall bör fråga på din grundskola om du kan utebli från lektionerna (någon gång) för att besöka en gymnasieskola eller gymnasiemässa, om du så önskar.
    ***
    Annars så äger ofta öppna hus rum på kvällstid eller på lördagar. Jag ser inga problem att du, som ännu inte är gymnasieväljare, skulle gå på dem. Ibland kan föranmälan krävas, men det kan du i så fall göra, anmäla dig - äver om du inte går i åk 9 ännu.

    Du får gärna kika på gymnasieguiden.se/events där en ganska fullständig förteckning över eventen som har med gymnasieval att göra, finns.

    Vänligen och lycka till med det kommande gymnasievalet!
    ANNA