Kira

    Min fråga är väldigt enkel. Jag älskar drama och har alltid gjort det, men samtidigt som jag vill bli skådespelare i framtiden vill jag också bli psykolog. På grund av detta är jag otroligt osäker på vilket program jag ska välja, då estetiska och samhällsprogrammet är två helt olika program. Jag undrar då om det finns en möjlighet att gå en av programmen men ändå kunna bli både yrkerna i framtiden ifall jag skulle ändra mig. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kira;
    psykolog i Sverige är ett av de legitimationsyrken och du behöver därför komma in på psykologprogrammet, där Särskild behörighet är godkända betyg i gymnasiala kurser Samhällskunskap 1b och matematik 2.
    På Estetiska programmet ingår samhällskunskap 1b som obligatorisk kurs; men matematik 2 ingår inte - men ofta kan man läsa till Matte 2b som en valbar kurs.
    Med examensbevis från Estetiska programmet (valfri inriktning) och med godkända betyg i samhällskunskap1b och matte 2 - blir du behörig söka till psykologprogrammet.
    Du kan alltså välja läsa på ES/Teater - och om du på ES inte ska kunna läsa matte 2, så är det en kurs som du efter gymnasiet, på komvux, kan på heltid läsa på fem veckor (eller på halvtid på 10 veckor).
    Vänligen
    ANNA