Jasmin

    Hej, jag går ekonimiprogrammet första året nu. Jag gick natur i första månaden. Jag undrar om jag kan söka om sommarskola och läsa kurserna jag behöver, matte2c, kemi och biologi 1, och sen skriva prövning i matte1c? Om om jag gör det kan jag börja natur med min årskull till hösten? Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jasmin,
    tror tyvärr inte på din plan.
    För det första, så är sommarskola - ett "undantag"; den finns ej i alla kommuner och inte för alla elever, utan OM sommarskola erbjuds, över huvudet taget, vilket inte alls är säkert - då är det endast (i alla fall oftast) endast i svenska, engelska och matte och endast för elever som fick F i kurserna men ligger nära godkänt, så att de på 2-3 veckor på deltid kan uppnå (eller i alla fall försöka) uppnå godkända betyg.
    Kemi och biologi har jag inte hört talas om att ngn sommarskola skulle erbjuda. Dock kan du fråga på din skola och på utbildningsförvaltningen i din kommun (där du är folkbokförd).
    Just nu är det en svår situation med Corona-viruset och det kan hända att skolorna ska ha "sommarlov" i april och maj och sen går man i skolan hela sommaren i stället... eller ngn annan extra-ordinär lösning;
    det är högst oklart just nu (17mars 2020) hur det blir med gymnasieskolorna; redan från 18 mars 2020 "rekommenderas" det distans-undervisning. Hur det blir på din skola, måste du få reda på - på just Din skola.

    Ang. göra prövningar
    när du är gymnasieelev har du rätt att göra prövningar i 2 fall - i fall du fick F i en obligatorisk för dig kurs eller om undervisning i en obligatorisk för dig kurs ej kan erbjudas. När du går på Ekonomiprogrammet är inte kemi, biologi eller c-spår i matte obligatoriska kurser för dig. Därför kommer du inte kunna göra prövningar i de kurserna/ämnena.

    Jag beklagar att behöva ge dig ett sådant svar.
    Jag är i princip helt säker att det ej kommer att gå - på det sättet som du föreslår/planerar/hoppas.

    Mina råd:
    - lägg in ansökan till Naturvet.programmet till hösten - alltså till år1 på NA;
    - se om du vill/kan fortsätta läsa på ditt nuvarande program;
    - sök vilket program du vill till hösten 2020, alltså gör ett nytt val och du kommer konkurrara, på nytt, med dina grundskolebetyg, men fortsätt nu göra ditt bästa på ditt nuvarande program. Även om du får en ny plats (antagningsbesked kommer kring midsommar) kan du ändå välja stanna på din nuvarande utbildning.

    Info om samtliga gymnasieprogram: gymnasieguiden.se/gymnasieprogram

    Vänligen
    ANNA