Philip
    Hej! Jag undrar om man kan gå sommarskola efter man" tagit studenten "? Alltså så istället för att ta ut sitt examensbevis när man tar studenten förlänger man gymnasiet över sommaren och går på prövningarna då? Har ännu inget F men det ser inte ljust ut för fysik 2 och matte 5 som jag började med väldigt sent.

    Tänkte därför att jag kanske istället kunde fokusera på att avsluta mitt gymnasiearbete och göra klart övriga kurser och sedan gå fysik 2 och matte 5 på sommarskola om jag nu får F i de? Läste denna artikel från skolverket: https://www.skolverket.se/skolutveckling/studie-och-yrkesvagledning/val-och-vagledning/syv-gymnasieskola/inte-klarat-kurs-1.209755

    Syftar då på exempel 3, där eleven i vårterminen åk 3 får F i svenska 3 och ma3 men ändå ska ha rätt att ha ytterliggare en prövning. Borde inte samma sak gälla i detta fall då?

    Tack!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Med F betyg i fysik 2 och matte 5 om du får godkända betyg i alla andra kurser, uppfyller du Kraven för examensbevis och en elev väljer inte att ta ut examensbevis eller avstå, utan alla som uppfyller kraven, får ut examensbevis & sedan är du "klar" med gymnasiet och söker till komvux för att komplettera.

    I exemplet du syftar på uppfyller eleven ej kraven för examensbevis pga F i svenska 3: på högskoleförberedande gymnasieprogram är godkänt betyg i bl a svenska 3 ett krav; detsamma gäller engelska 6 och gymnasiearbete (GA).

    Ännu ett problem är att fysik 2 och matte 5 brukar ej erbjudas på sommarskolorna; och inte prövningar heller - de flesta lärare har semester. Att sommarskola erbjuds för gymnasieelever, över huvudet taget, är inte självklart.

    Förlängning av studietid kan rektor Ansöka om men det måste finnas Särskild anledning t.ex sjukdom, elitidrottssatsning eller om ngt speciellt som har hänt

    och ansökan om förlängning av gymnasietid som rektor gör, kan bli avslagen. Ofta förlänger man, om man förlänger, för ett helt läsår, dvs man lägger upp studierna på fyra år i stället för tre.

    Du får givetvis fråga på din skola men jag tror inte Tyvärr!, att du har någon rimlig chans att få som du önskar.

    Tanken är att du ska göra ditt bästa i varje kurs du läser och ser sen hur det blir och vilka möjligheter finns sen, när du redan fick ut dina gymnasiebetyg ... Under sommaren kan komvux ha undervisning - ofta på distans men i andra kommuner stänger sommar för semestrar och börjar höstterminen kanske sista v i aug., Se hur din kommun gör ( där du är Folkbokförd ).

    • : Aha! Men i fallet av gymnasiearbetet, har man rätt att komplettera den? Hur fungerar det isåfall? Säg att jag får F på den nu men godkänt i allt annat, hade jag fått göra den över sommaren eller får jag gå om ett helt år?
    • Mikael : Det finns två olika lösningar: komvux och göra prövning på sin egen gymnasieskola under hösten, komplettera med GA godkänt betyg. I vissa (ofta små) kommuner samarbetar komvux och gymnasiet men i andra - får man Studiebevis och sen får man göra vad man vill; i praktiken söker man till komvux för att komplettera men kan också söka till allmän linje på en folkhögskola eller söka jobb och på sikt, när man är 22 år, kan man bli behörig till högskola på Reell kompetens .
    • Mikael : Se också mitt utökade svar (ovan). Prata med SYV på din skola, be om råd. Det kan finnas "lokala möjligheter " som ingen annan kan ta del av, som ej går på just din skola eller är folkbokförd i din kommun.
    • : Ska bli! Tack för svaren!
    Läs alla kommentarer