Anne
    Hej jag går ekonomilinjen på gymnasie och älskar att dansa på fritiden men gillar även teknik och då undrar jag om man kan gå deltidsutbildning som dansare på någon danslinje typ kulturama eller något liknande samtidigt gå nåt teknisk utbildning som exempelvis industridesign? Även fast jag bara dansar på fritiden och läser ekonomi?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Tyvärr är systemet med gymnasial utbildning i Sverige sådan att en elev är inskriven i en gymnasieskola (åt gången) och det är just den skola som ger honom/henne gymnasial utbildning; detta är också kopplat till "elevpeng" som skolan får för eleven (det är endast en gymnasieskola som för "elevpengen" och någon annan skola har därför inte råd att erbjuda undervisning till samma elev).

    Lösningen här kan ligga i att vända sig till kommunens kulturskola, till någon förening eller till privat undervisning utanför skolan.

    Du får givetvis fråga på din gymnasieskola om de vill köpa kurser för dig på en annan skola - men jag tror du får Nej som svar på den frågan (detta pga det är dyrt och besvärligt för din skola och det är inte elevens rättighet, tyvärr).
    Vänligen
    Julia syv

    • :

      Jag menade inte gymnasieskolor.... jag menade högskola och folkhögskola alltså det som kommer efter gymnasiala studier

    • Anna : Ja, på eftergymnasial nivå får man läsa på flera olika skolor samtidigt - här handlar det i så fall om att söka och KOMMA IN och sedan Hinna och Orka.