William

    Hej! Jag går ettan på gymnasiet och har väldigt starka tankar på att hoppa av eftersom jag tycker att gymnasiet är oerhört tråkigt.

    Men jag skulle ändå vilja gå universitet om något år, så min fråga är om det är möjligt att plugga på universitetet även hoppar av efter ettan? Jag tänkte isåfall ta ett par års uppehåll för att jobba, resa osv innan jag studerar igen (eftersom jag är väldigt skoltrött).

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej William,
    för att få behörighet till högskolestudier i Sverige, behöver man alltid ha Grundläggande behörighet. I första hand är det Examensbevis /för din del/. Examensbevis kan man få på gymnasiet eller på komvux. Om du hoppar av gymnasiet efter ettan, kan du sedan läsa på komvux tidigast från 1 juli det året du fyller 20 år.
    Ännu en möjlighet är att läsa på en folkhögskola. En allmän linje på folkhögskolor är 3 år på heltid /lika mycket studier som på gymnasiet/.
    Ännu en möjlighet är via "reell kompetens" - för det krävs några godkända gymnasiekurser + minst 3 årig Arbetslivserfarenhet på minst halvtid som börjar räknas från den dagen man fyller 19 år (dvs du måste bli minst 22 år gammal) + att det är i princip helt nödvändigt att man också gör Högskoleprovet /annars har man inte ngt. att konkurrera med om en utbildningsplats/.

    Det är givetvis inte bra att du tycker att det år tråkigt att läsa på gymnasiet; kanske går du en för lätt för dig utbildning? kanske skulle du må bra av att byta program? Du kan också be dina lärare att ge dig svårare uppgifter att lösa, för att utmana dig, så att du inte känner dig uttråkad.

    Att jobba och resa, som är dina planer, låter annars bra, om du har möjlighet till det. Svårt att få jobb när man är 17 år! och att resa kostar pengar. Dessutom måste du få dina vårdnadshavares samtycke... i alla fall fram tills den dagen du fyller 18 år.
    Hoppas ngt i mitt svar blir till hjälp! Oavsett vad du bestämmer dig för - Lycka till!

    L.

    Liselotte