Anders
    Hej!

    Jag går nu andra ring på gymnasiet(el och energipogrammet inriktning dator och kommunikationsteknik) och jag har precis insett att jag antagligen kommer få F i kursen kommunikationsnät 1. Min fråga är om man kan ta studenten även om man har F i denna kurs? Jag har läst på en annan skola webbutveckling 1 och där fick jag E . Om man kan gå ut med F i kursen så kommer jag ju ändå gå ut med 2500 p så är det okej då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anders;

    Kommunikationsnät 1 är en av inriktningskurserna på inriktningen Dator-och-kommunikatonsteknik. Det kan du se i Programplan_EE.pdf och om du, för övrigt, uppfyller kraven för examensbevis, ser jag inte ngt. hinder att du i ditt examensbevis har F i den kursen.
    Dock är det ytterst Rektor på din gymnasieskola som är ansvarig för att se till att alla regler följs och du får ett examensbevis som motsvarar alla gällande krav.
    Som sagt, utifrån info i din fråga och med grunden i det jag vet som SYV, så tror jag du kan få ut ditt Examensbevis. Men du kan med fördel prata med SYV på din egen skola.
    Det finns många olika gymnasieprogram, reglerna är krångliga och förändras ibland; det är svårt att hålla koll på allt hela tiden... men SYV på din egen skola är expert på just de programmen som erbjuds på just din skola, därför bör du kunna få 100% rätt svar från SYV-en på din skola.
    Kraven för examensbevis för dig som läser på gymnasieskolan - finns på gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Vänligen
    ANNA