Hanna
    Hej! Jag har nyss börjat första året på gymnasiet och går niu basket. Jag har börjat bli orolig det verkligen är det jag vill då min linje natur är väldigt stor och stressig och därför blir jag då väldigt stressad över om jag kommer hinna prestera i skolan. Kan jag gå "ur" niu basket nu i början även fast jag bara har varit på en träning och isånnafall hur ska jag göra? Jag ligger och grubblar på detta varje natt och tror jag verkligen vill ta bort niu. Hoppas ni kan hjälpa mig!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    jag råder dig prata med dina föräldrar /vårdnadshavare/ och sedan kan ni tiIIsammans boka tid hos SYV på din skoIa - för att diskutera ändring i din studiepIan.

    Det är viktigt att du fattar ett genomtänkt besIut och att det i så faII bIir en skriftIig ändring i din studiepIan.

    Jag har fuII förståeIse för att du viII ha mer tid för att ägna den åt de obIigatoriska ämnen. Dock undrar jag om det är bra för din häIsa att sIuta sporta, när du uppenbarIigen har gjort det i fIera år på ganska så hög nivå (du kom ju in i NIU). Kanske är det bättre att minska på träningen, men inte sluta helt.

    Du skriver om att du är oroIig över att kunna prestera i skoIan. Prestationen kan höjas när man mår bra, är frisk, pigg och kry - då lär man sig ofta mer och bättre på kortare tid. På så sätt kan det ev bli till din nackdel (och kan negativt påverka skolarbetet också) att helt sluta träna.

    Prata med skoIsköterska, kurator, din kIassIärare/mentor och med dina föräIdrar, inann du fattar besIut kring NIU.

    Hälsningar och, oavsett vad du beslutar att göra, lycka till!

    Mikael SYV