Youssef

    Hej ! Jag heter Eyad Youssef och är elev på apotekarprogrammet i Uppsala universitet. Jag ska börja min andra termin den 2 september. Jag känner mig väldigt orättvist behandlad då jag hamnade på kompletteringsgruppen BII istället för BI. Jag hade läkare som förstahandsval då jag ansökte till universitet och apotekare var mitt andrahandsval och eftersom nu jag hamnade i kompletteringsgruppen trots att jag inte har höjt mitt betyg i något ämne och hade snittet 20,87 så blev det automatiskt väldigt svårt att komma in på läkarprogrammet. Då valde jag apotekare istället. Hela anledningen att jag hamnade på kompletteringsgruppen var att jag läste två tredjedelar av mina ämnen på gymnasiet och en tredje del på komvux , men detta var mot min egentliga vilja. För att jag kunde inte välja varken vanlig skola i högstadiet eller i gymnasiet utan bara en skola för elever med funktionsnedsättning då jag har flera diagnoser. Men jag hade ambition och fick väldigt höga betyg både på gymnasiet och på komvux. Därför tycker jag att rättvisan bör råda och jag blir placerat i BI gruppen då har jag stora chanser att till exempel komma in på läkarprogrammet i Umeås universitet. Jag undrar om denna förflyttning är möjligt i svensk skolsystem med hänseende till min situation och mina diagnoser ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag förstår vad du menar, tror jag och känner med dig..., men vi här på Fråga SYV gör inte antagning till några utbildningar.
    Antagning till högskole/universitetsutbildningar är det Antagning.se som gör. Du kan ringa till antagning.se - tel.nr 0771-550720 och tel.tid är på vardagar kl.9-16.

    Du kan vända dig till UHR,universitets- och högskolerådet och/eller till UKÄ, universitets kanslersämbetet.
    Jag känner inte att ngt. sådant undantag har tidigare gjorts.

    Högskoleprovet
    Jag kan råda dig satsa på högskoleprovet. Just nu pågår anmälningsperioden till HP som skrivs 20 okt 2019. Och om du är mycket duktig, borde du få mycket högt resultat på HP och då kan du komma in på läkarprogrammet i HP-urvalet.

    Vänligen
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare