Christian
    Jag vill gärna höja mitt snittbetyg så fort som möjligt och vet om att högskoleprovet och prövning är det 2 vägarna to go, men jag undrar om jag kan utföra flera prövningar än 2 bara, genom att göra prövning för 2 kurser i min kommun och 2 andra kurser i en annan kommun. fungerar det eller kan jag bara göra 2 prövningar oavsett i vilken kommun jag anmäler mig till?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Christian,
    det finns inte några generella regler om antal prövningar per termin, per år eller per månad. Och vi känner inte till att prövnings-förfarande skulle vara samordnat mellan olika kommuner, dvs man kan anmäla sig till prövnignar i många olika kommuner samtidigt - och göra dem helt oberoende av prövningar i andra kommuner.

    Lokala regler skapas oftast pga resursbrist; om alla som önskar göra prövningar fick göra dem - skulle inte resurser (bl.a lärarkapacitet) räcka till, därför säger eller skriver olika kommuner "olika saker" som ex. "max 2 prövningar per termin" eller inför andra begränsningar.

    Det är, alltså, inte generella reglerna... det finns kommuner som ej uppger max antal prövningar dvs det går göra väldigt många prövningar per person i de kommunerna.

    Jag ser, alltså, inga hinder för dig att anmäla dig till många prövningar - i många olika kommuner samtidigt.

    Vänliga hälsningar och lycka till med prövningar!
    ANNA