Jack
    Kan man byta ut F:et mot en kurs som man har läst på komvux?
    • Anna : I vilken kurs har du F? Har du fått EXAMENSBEVIS eller Studiebevis när du slutade på gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jack,

    om du har Examensbevis, då kan inget ändras i just det dokumentet, men om du får högre betyg i den kursen som är betygsatt med F, kommer det högre betyget räknas in i stället. Men F-et försvinner inte från dokumentet "examensbevis".

    En kurs du läste på komvux
    Om den kursen som du läste på komvux inte ingår i ditt examensbevis, ej krävs för särskild behörighet till just "din" högskoleutbildning och inte ger meritpoäng - då påverkar inte betyget i den kursen, över huvudet taget.
    Du får Kunskaper, men betyget räknas inte in - inte på något sätt... när du söker till svenska högskoleutbildningar.

    Yrkeshögskola
    yh gör egna bedömningar och tar in på "sammantagna meriter"; yh tar hänsyn till övriga "saker" än endast betyg och även kan ta in obehöriga.