Hej Kai,
    om du får högre betyg i matte 1a än du nu har i matte 1c, kommer det högre betyget räknas in i ditt jämförelsetal; och detsamma gäller för matte 2 - också här kommer det högre betyget räknas i ditt jämförelsetal, oavsett vilken av kurserna: matte 2a, 2b eller 2c som du får.
    Vänligen
    ANNA

    • : Hej. Anna. tack för ditt svar. men jag förstår inte på riktig. är det menar om jag har en E betyg för Matte 1c, sen får jag en d betyd för matte 1a. Menar det att jag kommer har 200 poäng?
    • Anna : Nej, det menar jag inte. Jag menar så här: om du har E i matte 1c och du får D i matte 1a då kommer betyget D räknas in i ditt jämförelsetal och med det höjer du ditt jämförelsetal med ca + 0.1. Exempel: om den elev har alla E-betyg i alla kurser som räknas in i jämförelsetal, då är jmf-tal 10.0 och sedan gör eleven prövning i en 100p.kurs och få D betyget, då blir det Nya Jämförelsetalet 10.1 (alltså högre än innan).
    • : och det betyder att jag kan inte samla poäng via söka mer matematik pröning
    • Anna :

      Om du behöver fler kurser "för volym" då måse det vara högre kurser i samma ämnen eller kurser inom andra ämnen. Alltså om du behöver uppnå antal poäng för att kunna ta ut examensbevis - för gymnasieskola är det 2500p. och för komvux - 2400p. Bra att göra studieplanering tillsammans med SYV. Om du är över 20 år och ej går på gymnasieskolan,  är det KOMVUX i den kommunen där du är folkbokförd som du vänder dig till; boka tid för studieplanering med SYV på komvux i din kommun.

    Läs alla kommentarer