Dora
    Hej!
    Jag går på IB och har nyligen fått reda på att jag måste göra en prövning i matte 4 för att komma in på den utbildningen jag vill gå på i universitet i Danmark. Nu är det så att nästa tid för prövning på vår skola är den 19:e maj, under samma tid som jag har mina "exams". Jag undrar därför om det är möjligt att göra prövningen i ma 4 nästa termin utan att gå på komvux (eftersom jag fyller 19 i maj och man måste vara 20 för att ha behörighet till komvux)?
    Jag vill verkligen inte vänta 2 år för att söka in till universitet på grund av ett enda ämne och undrar desperat om man kan lösa detta på något sätt...

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Dora,

    när du inte längre är elev på gymnasiet, kan du göra prövningar på komvux, trots att du är yngre än 20 år. Det är inga problem med åldern där... Du kan också "gå" på komvux under nästa höst. Man är behörig till komvux i två fall

    1. från 1 juli det kalenderår som man fyller 20 år

    eller

    2. om man har genomgått 3-årig gymnasial utbildning (och i så fall kan man vara "hur ung som helst").

    Att läsa på komvux är fördelaktigare än att göra prövning. Därför råder jag dig i första hand ansöka om en utbildningsplats. Du söker utbildningsplats i den kommunen där du är folkbokförd. Se på din kommuns hemsida när deras ansökningsperiod är förlagd, det kan t.ex vara t o m sista mars... eller t o m 15 april... det är olika i olika kommuner.

    Varför det är fördelaktigare att läsa jämfört med prövningen? Jo, för att du får Undervisning och kan t o m ha rätt till studiestöd från CSN under studietiden samt slipper själv betala prövningsavgift på 500 kr.

    Och göra prövning kan du göra sen, efter det att du har läst på komvux. Eller om du inte får plats att läsa på komvux, kan du göra prövning i så fall.

    Hälsningar Och Lycka till!

    Peter syv