ejwejkw

    Hej! jag undrar om man kan få göra 2 prövningar i sin gymnasium efter att man har gått ut direkt och samtidigt försöka göra prövningar på andra kurser i andra kommuner om de kanske tar studenten senare och deras prövningstider inte är samma som min gymnasium funkar det? även att går det att göra prövningarna i andra gymnasieskolor på andra kommuner eller vart gör man prövningen? eftersom att jag vill direkt höja upp min betyg och försöka komma in direkt efter årskurs 3 istället för att gå på Komvux och höja därifrån.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag förstår hur du tänker och varför du vill höja dina betyg.
    Reglerna säger att så länge du är elev på gymnasieskolan, kan du endast gör prövningar >> på din egna gymnasieskolan.
    Du får ditt examensbevis /eller studiebevis/ tidigast i slutet av maj; men troligtvis under första eller andra veckan i juni.

    Det är först Efter det att du har fått ditt studiebevis eller examensbevis (eller om du hoppar av gymnasiet) som du kan göra prövningar på andra ställen än din gymnasieskola.

    Så sent på läsåret som slutet på maj - brukar inga prövningar erbjudas någonstans; det är rätt ofta så att de sista prövningstillfällena ligger redan i mitten på mars och kan ligga även i slutet av februari.
    Din rättighet blir, efter det att - när du inte längre är elev på gymnasiet - anmäla dig till prövningar överallt, där prövningar erbjuds, dvs det kan vara i vilken svensk kommun som helst.

    Dock är det bra att veta att det är svårt att hitta var man kan anmäla sig till en prövning; det är mycket populärt att göra prövningar; väldigt många "jagar" prövningstillfällena; det är också relativt billig (500 kr per prövning) och nästan alla har råd, vilket också bidrar till att många anmäler sig "hej vilt" och chansar... utan att förbereda sig på förhand, dvs hoppas på tur och på att få högre betyg, men det funkar då oftast inte att få högre betyg om man ej har förberett sig ordentligt, men det får man veta först i efterhand... - som sagt, vår erfarenhet är att många vill göra prövningar i många kurser och anmäler sig överallt, i olika kommuner.
    På så sätt blir alla prövningstillfällena uppbokade mycket snabbt.
    De som anordnar prövningar försöker begränsa på olika sätt; det är dyrt att erbjuda prövning, det går inte att hålla kostnader så lågt som 500 kr... och därför går prövningsanordnaren "back" ekonomiskt på varje prövning som erbjuds; pga begränsade ekonomiska resurser, erbjuds därför få prövnings-plaser och de blir uppbokade mycket snabbt.

    Det som är realistiskt att förvänta sig, om du idag går åk3 på gymnasiet:
    att om du är mycket aktiv och letar överallt, och om du har tur, kanske kan du anmäla dig till prövningar som äger rum till hösten; och i så fall kan med det nya/högre meritvärde söka till högskoleutbildningar med start Våren 2019.
    Att du skulle hinna höja ditt meritvärde innan 21 juni och komma in till Hösten 2018, tror jag tyvärr inte på.

    Så vitt vi vet, äger inga prövningar rum senare än i mitten på maj (som senast) och att du skulle kunna göra prövning i juni, tror jag inte på; har inte hört talas om att någon prövning ägt rum i juni eller i juli ... möjligtvis mot slutet av augusti kan man hitta någon prövning.

    Jag blir dock glad om jag har fel och om du "ror detta i land". :) Hör gärna av dig längre fram och berätta hur det går!

    Bästa hälsningar och lycka till! Fråga syv håller tummarna för dig!

    ANNA