Tiffany
    Hej,

    Jag ska snart börja i nian och har börjat fundera över mitt gymnasieval. Jag har inte bestämt mig exakt vad jag vill jobba som, och jag vet inte heller hur mycket plugg jag kommer orka med efter gymnasiet.
    I varje fall så har jag intresse för datorer och tänkte mig att det skulle vara kul att lära sig programmering, webbutveckling, osv. (Är kommunikation- och medieteknik ettt rimligt val då, förresten?)
    Men jag är även intresserad av saker som företagsekonomi och aktier och skulle kunna tänka mig att starta eget. Jag skulle därför ha en grymt rolig tid på gymnasiet om jag fick ha en kombination av teknik och ekonomi. Jag har letat överallt på nätet, använde mig av gymnasieguiden och så vidare men hittar ingenting. Är det så att man kan ha tillval i t.ex ekonomi om man går på ett teknikprogram? Eller tvärtom?
    En annan tanke som dök upp är att istället gå natur endast för hur brett det är gällande arbetsmöjligheter efter gymnasiet. Men inte heller där kanske jag kan få det jag söker?
    Det går bra för mig i skolan och jag orkar plugga mycket i nuläget så meritpoäng är inget besvär.

    Tack så mycket för svar!

    /Tiffany

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Tiffany! Det finns listor på vilka kurser som får läsas som Programfördjupning på olika gymnasieprogram men varje gymnasieskola kan omöjligen erbjuda alla dem utan det på skolorna skapas mindre listor på vilka valbara kurser som skola kan erbjuda att välja mellan.

    Inom individuellt val,200 poäng, får vilka som helst kurser läsas men återigen kan ej varje skola erbjuda alla gymnasiekurser att välja mellan.

    De program du funderar på är alla högskoleförberedande och man lär sig inte ngt yrke. Samtidigt skriver du om "arbetsmöjligheter" efter naturvetenskapsprogrammet... Målet med högskoleförberedande program är att ge behörighet att läsa vidare på högskolenivå.

    var bor du? Jag frågar det för att kunna kika på de gymnasieskolorna som finns nära dig, se vad de har att erbjuda, framförallt vilka valbara kurser de har.

    det är jätte bra att du har bra betyg! Du har ännu mycket gott om tid inför val till gymnasiet. Svara på frågan vilken del av Sverige du bor i och titta på olika yrken på www.framtid.se

    Hörs!

    Milla SYV ;)

    Studie- och yrkesvägledare

    I Solna finns EK påDen här skolan>>

    I Sundbyberg finns inte EK men det finns teknikprogrammet på Den här skolan>>

    Det kan vara smart att hitta gymnasieskola som ligger inom lagom pendlingsavstånd och som erbjuder både EK, TE och NA. Om du vill testa på UF, bör du söka till ekonomiprogrammet men om TE och NA finns på samma skola, finns chans att läsa kurser från de programmen som valbara kurser.

    T.ex Mikael Elias>> erbjuder alla de tre programmen.

    • : Jag bor i Stockholms län, och ett optimalt gymnasium skulle ligga i Solna eller Sundbyberg. Men jag har SL kort och kan resa med tunnelbana osv.
    • Milla : Titta på EK inriktning ekonomi http://www.gymnasieguiden.se/program/EK/ekonomi där man på de flesta skolor kan testa på driva ett företag under ett år, det heter UF; ung företagsamhet.
    • : Jag har kollat igenom de gymnasium jag fick av dig samt fler jag hittat, och jag tror att antingen Mikael Elias eller Huddingegymnasiet skulle bli perfekt. Om jag bestämmer mig för att strunta i tekniken ska jag höja mig tillräckligt för att komma in på VRO, eftersom jag hört att de är fantastiskt bra. Tack för hjälpen!
    • Milla : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer