Sayed
    Jag vill göra prövning i mina mattekurser. Jag hade läst i gymnasiet 1c,2c och 3c i naturkunskap. Men nu när jag komplettera i komvux, så syv i min kommun har rekommenderat att jag kan göra prövning istället för c kurser i matematik 1b, 2a och matematik 3b istället de.

    Jag har redan anmält mig redan för de prövning, men jag är osäker om det är rätt
    Jag undrar om jag gör prövning i de kan jag söka ingenjör linje i högskolan, jag har redan matematik 4 och 5 med. Eller det har blivit fel från min syv

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sayed,

    enligt expert på betyg från Universitets- och högskolerådet, som vi tillfrågade, är det ok att räkna in betyg i matematik 1a, 2a och 3b (på nivå 3 finns endast 2 mattekurser - 3b och 3c) - i stället för betyg i matematik 1c, 2c och 3c - in i jämförelsetal, när man söker till högskoleutbildningar i Sverige.
    Det är antagning.se som räknar fram ditt meritvärde. Du kan därför vända dig direkt till Antagning.se
    Vänligen och lycka till!

    ANNA

    • : Tack, syv i min kommun sa först jag kan anmäla i matematik 1a men senare efter några veckor hon ändrat sig och sagt nej, du kan inte ha matematik 1a du måste ha matematik 1b men däremot du kan göra prövning i 2a
    • : Kan det vara någon regel som man har i kommun
    • : eller det krävs för examen i naturprogram
    • SYV-besökare : Jag tror det är så här: i ditt examensbevis vill din komvux att du har svårare kurs än matematik 1a. Men Utanför examensbeviset - som tilläggsbetyg kan du ha betyg i matematik 1a; och betyget i matte 1a kommer räknas in i stället för betyget i svårare matte 1 kurs. Men om du får A betyg i matte 1b eller 1c, då spelar det ingen roll ... för högre än A kan man inte få. Vad Antagning.se räknar in i ditt jämförelsetal, kan inte syv på din kommun bestämma över; det kan inte vi heller här på fråga syv; det är Antagning.se som räknar fram ditt jämförelsetal och meritvärde. Mitt råd är att du frågar Antagning.se om vad som kommer att räknas in i ditt jämförelsetal/meritvärde; Däremot hur ditt Examensbevis ser ut - är det Komvux i din kommun som bestämmer över.
    Läs alla kommentarer