Wilma
    Hej, jag är super orolig för att jag inte ska komma in där jag sökt i förstahand. Jag har sökt det naturvetenskapligaprogrammet och den preliminära antagningsgränsen var 252,5. Jag kommer ha runt 262,5-270 i meritpoäng men är ändå orolig eftersom gränsen kan höjas. Min fråga är då om jag kan ha samma meritpoäng som den slutgiltiga antagningsgränsen men ändå inte komma in? Och hur bestämms det isåfall att just jag inte kommer in? Finns det några speciella betyg dem kollar på då eller hur går det till?

    Mvh Wilma

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Wilma,

    jag förstår att du är orolig men tänk på att det är jättemånga elever som är i en liknande situation just nu: alla vill ju komma in på sina förstahandsval - så du är inte ensam, hoppas det är lite av en tröst i alla fall.

    Angående hur man väljer om det är flera elever som har samma Mtv /meritvärde eller betygspoäng/ och det finns bara en sista plats kvar... så gör Antagningskanslier ofta så att de tittar på vem som har högre betyg i de "viktigaste för programmet" ämnen. Till Naturvetenskapsprogrammet är det Matematik, Fysik, Kemi och Biologi. Så eleven som har högre betyg i just de "viktiga för programmet" ämnen, jämfört med de elever som har samma Mtv, betygspoäng men lägre betyg i just de ämnena - "vinner". Men i fall de har lika höga betyg - kan utlottning /i värsta fall/ äga rum. Då lottas platsen ut och slumpen får avgöra.
    Ännu "en metod" är att göra "överintag", dvs ta in ett par extra elever /med tanke på att några elever kan hoppa av alldeles i början av skolåret/. Om "överintag" kan eller inte kan göras beror på många olika faktorer och det är inget eleven själv kan påverka, men som elev kan man hoppas på att de ansvariga bestämmer sig på att göra "överintag" så att man kommer in.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp och lovar att hålla tummarna för dig!

    Daniel