Sayed

    Tänkte göra prövning i två olika modern språk persiska och Dari, sedan tänkte göra prövning i modersmål i de två språk som jag gjorde prövning i, alltså persiska och Dari. Sedan tänkte ersätta dem med de betyg som är lägre eller jag har F i. Jag har inte fått mitt examne än, jag har examensbevis nu.  då undrade jag om jag kan läsa alla dem och söker sedan till universitet med de här betyg

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Du i din fråga skriver så här: "Jag har inte fått mitt examne än, jag har examensbevis nu."... så du Inte fått examen än men har Examensbevis nu. Hur är det möjligt? Har du eller har du inte fått ut ditt examensbevis?
    Om du redan har examensbevis från ett högskoleförberedande program, kan du endast ta ut ett nytt examensbevis på komvux från ett Yrkesprogram;
    Om du inte har fått examensbevis än, gör du planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux. Det är krångliga regler som reglerar vilka kurser som får ingå i examensbeviset. Mycket strikta sådana på gymnasiet; men på komvux är det lite friare, men ändå ganska så strikta regler.
    Du kan givetvis söka var du kan göra prövningar och säkert också göra dem och få betyg; sedan är det inte säkert du kan ta in de betygen in i Examensbeviset.
    Gör du ej någon planering med syv på "din komvux" på förhand, riskerar du att göra prövningar "i onödan".

    Mitt råd är att du gör planering med SYV på komvux - för att jag antar att det är där du läser nu. Du är 21 år. Om jag har fel och du läser på gymnasiet, då måste du vänta tills du blir "klar med gymnasiet" innan du kan göra prövningar utanför din egna gymnasieskolan.

    • : Jag har studiebevis*
    • Anna : Om du har Studiebevis behöver du på komvux göra Planering mot Examensbevis. Du bokar tid hos SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Ni går igenom vilka betyg du redan har och vilka kurser du vill läsa eller göra prövningar i. Du kommer inte få ut ditt examensbevis om inte alla regler följs. Det är mycket lättare att på förhand få "ramar"/svar - helst skrifligt "överenskommelse" mellan dig och Komvux om vad som kommer ingå i ditt examensbevis. Rektor på komvux kommer inte att "släppa igenom" examensbeviset om så lite som en liten kurs fattas eller du inte har tillräckligt med obligatoriska kurser i ditt exam.bevis.
    • : Tack Anna, du menar om jag har alla obligatoriska kurser i den linje som jag ska söka, så kan jag välja resten kurser själv, att va de skulle vara, eller?
    • Anna : Examensbevis från Komvux måste så mycket som möjligt Efterlikna examensbevis från gymnasiet; därför kan det bli så att om du redan har betyg i kurser som "bättre passar in i ditt program", även om det är lägra betyg, än de nya betygen som du skaffar dig genom t.ex prövningar - då är det inte säkert du får lov att ta in de nya/högre betygen i "mindre passande kurser" om du redan har andra betyg, som enligt SYV och rektor på Komvux bättre passar in i ditt program. Det är rektors beslut som kommer att gälla. Du kan givetvis ha Önskemål om vilka kurser som ska ingå i ditt examensbevis men det är rektor som bestämmer. I 99% av fallen går rektor på det som SYV på komvux föreslår för rektorn. Därför råder vi att på förhand göra planering med syv på komvux så att det inte i efterhand ska visa sig att du ej kan ta in de kurser som du tänkte du vill ta in i ditt examensbevis från komvux. Det är det bästa rådet vi kan ge. Sedan gör du som du själv vill.
    • : Tack igen, då vet jag det, hur fungerar. Det var bästa hjälpen
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer