Lin

    Enligt de förändringar som skedde 2011 blev det omöjligt för dem som studerar i IB att komma in på medicinska universitet i Sverige. Så för att kunna gå till läkareprogrammet eller apotakare programme behöver du max 20 poäng enligt det svenska naturvetenskapsprogrammet, men om du studerade i IB och vill gå till läkareprogrammet måste du få 45 poäng på Ib-examen vilket är toppresultatet och nästan är det omöjligt att få. Men när det gäller mig har jag begränsade val, jag kan inte studera utanför Sverige och jag kan inte betala för IB-retakes. Snälla, Snälla svara mig så fort som möjligt! Jag behöver veta kan jag höja min IB-poäng igenom att läsa upp i Kumvux eller folkhögskola ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Lin,
    om du är 16 år så ska du väl börja på gymnasiet nu.... du har väl inte redan ha fått gymnasial utbildning som 16-åring?
    *****
    ang. IB-diploma och läkarprogrammet
    Läkarprogrammet är en populär utbildning som många söker med höga betyg. Endast högsta betygen från gymnasiet räcker inte, alltså om man på ett gymnasiets nationellt program, t.ex Naturvetenskapsprogrammet, fick allra högsta betyg och med det får jämförelsetal på 20.0 så räcker det oftast inte... utan man, dessutom, måste även ha högsta betyg i extra-kurser och med det tjäna meritpoäng/extrapoäng.
    Så, det är inte svårt för endast f d IB-studerande att komma in på läkarprogrammet, men även för de "vanliga svenska" ungdomar också...
    Hur som helst, så får man inte (kan inte) höja IB-betygen på komvux eller på en folkhögskola. IB-betygen kan man endast höja genom retakes.
    Är man behörig, kan man komma in i HP-urvalet, om man får högt resultat på högskoleprovet. Nu, i slutet av augusti pågår, förresten anmälningsperiod till högskoleprovet till och med 2 sept 2019. Du kan, alltså, anmäla dig till HP.

    Ännu ett sätt är att söka till folkhögskolornas allmänna kurser, där man - på ett läsår (som snabbast) kan få Omdöme om grundläggande behörighet. Högsta omdöme är 4.0. Med det kan man ha en chans att komma in i BF-urvalsgruppen; men det är bra att även ha högt resultat på Högskoleprovet också.

    Vänligen
    Julia syv