Sayna
    Hej, jag har hört att det införts en ny regel om att man endast kan göra prövningar för att höja sina betyg fram tills man är 21. Jag ska söka in till läkarlinjen och måste göra tre prövningar för att kunna komma in. Men jag fyller 21 i september. Innebär det att jag endast har 8 månader på mig att höja mina betyg eller stämmer detta inte? Kan man göra prövningar oberoende på vilken ålder man har?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Sayna, hej!

    du får gärna skicka en direkt Iänk tiII sidan där du Iäste ngt. om 21-årsgräns... för det känner inte jag tiII.

    Mig veterIigen finns det ingen åIdersgräns och man får göra prövningar, oberoende av åIder. De regIerna som finns idag är att en EIev på Gymnasiet får endast göra prövningar på sin gymnasieskoIa och endast i kurser som finns i eIevens studiepIan och endast om hen fick F i kursen eIIer om hen inte hade möjIighet att deIta i undervisningen och ej fick ngt. betyg... men sedan när man är kIar med gymnasiet, får man göra prövningar hur många ggr som heIst och i viIken kommun som heIst (man behöver inte göra prövning i den kommunen där man bor eIIer där man är foIkbokförd).

    Om du hittar annan information någonstans, var god hör av dig och berätta var du hittade den info! :)

    Bästa häIsningar

    ANNA

    • : Hej!
    • : Oj råkade skicka i förväg... Jag har inte läst något om det, men hörde det från en kompis! Men vad skönt att det inte verkar vara så i alla fall! Tack för svaret.
    • Anna : Fråga kompisen vad hen fick det ifrån... vi på Fråga SYV har i aIIa faII inte hört ngt. om det! :)