Anton

    Hej! Det är så att jag inte har tillräckligt med snittbetyg för att komma in på den utbildningen jag vill gå på. Kan man på något sätt ersätta dåliga betyg med bra betyg som man läser på komvux? Jag har 2 st F, kan jag då få 2 st A på komvux och ersätta mina F? Eller om jag har fått E, kan jag läsa en annan kurs och ersätta mitt E med ett B från komvux? Dessutom har jag mina 2,5 i meritpoäng. Tack på förhand.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,
    om du har Examensbevis - så kan du tyvärr inte byta ut kurser från examensbeviset (med undantag av att i stället för matematik 1b eller 1c kan du räkna in betyget i matematik 1a, och på samma sätt - på nivå 2 och 3 i matematik; alltså skulle man fått, på komvux eller genom Prövning, högre betyg i Matematik 2a än man hade i matematik 2b eller 2c, räknar man in det högre betyget - på samma nivå, även om det är i ett annat mattespår).
    För övrigt, är det exakt samma kurser som ingår i examensbeviset, som du måste höja betyg i, för att nya betyg ska räknas in, i stället för "gamla betyg".
    *****
    Du kan kanske få ett nytt examensbevis från komvux, men här finns det strikta begränsningar. Från vilket program har du ditt examensbevis?
    *****
    Ännu ett alternativ - sök till folkhögskolornas Allmänna kurser (linjer). Om du har tur och kommer in, och om du är duktig och kan på ett år få högt omdöme om grundläggande behörighet (det högsta omdöme man på en folkhögskola kan få är 4.0) - prövas du i BF-urvalet /också/ och kan komma in den vägen, via BF-kvoten, alltså.

    Vänligen
    Julia syv
    P.S: var god svara om du fick Examensbevis och i så fall från vilket program; eller om du fick Studiebevis - från gymnasiet.

    • :

      Hej! Jag har "tyvärr" examensbevis inom det naturvetenskapliga programmet.

    • SYV-besökare : I så fall kan du ta ut Examen från komvux från ett YRKESPROGRAM - om komvux tar in dig på yrkeskurser, vilket är mycket tveksamt att komvux gör; men du kan i alla fall ta upp den frågan med syv på komvux.
    • : Jag undrar dessutom ifall det har någon påverkan ifall jag har 2 st F som är irrelevant till behörigheten till kursen jag söker till fast jag har examensbevis, kurserna de söker samt poängen från HP?
    • Anna : Alla kurser från examensbeviset (dock särskilda regler gäller för U-kurser, utökade, som är i exam.beviset markerade med "U") - räknas in i snittbetyget som kallas för Jämförelsetal, förutom GA, gymnasiearbete. Det spelar ingen roll om kurserna i exam.beviset är relevanta eller irrelevanta för den utbildning man söker till. Endast GA räknas inte in; och för U-kurser (om man enligt rektors beslut läste ett utökat program) gäller särskilda regler.
    Läs alla kommentarer
    SYV-besökare SYV

    Hej Anton,
    i ditt fall kanske det stämmer att du "tyvärr" har examensbevis. I examensbeviset är kurser "låsta". Det går inte byta ut kurser. Du måste antingen höja betyg i samma kurser som finns i ditt examensbevis; eller satsa på högskoleprovet; eller hitta en annan utbildning där du kan komma in med dina befintliga betyg.
    Mvh
    SYV

    • : Jag undrar dessutom ifall det har någon påverkan ifall jag har 2 st F som är irrelevant till behörigheten till kursen jag söker till fast jag har examensbevis, kurserna de söker samt poängen från HP?
    • Anna : Högskoleprovet påverkar inte dina gymnasiala betyg; HP-urvalet sker separat från betygsurvalet.