Ellioth
    Hej!
    Jag har gått ut gymnasiet och fått slutbetyg. Men vill bli kock nu, den utbildningen jag gick var inte hotell/restaurang alltså. Hur gör jag nu?
    Jag vet att det är otroligt svårt att komma in på Komvux med slutbetyg men det kan väl inte vara omöjligt att bli kock bara för att man redan har en studentexamen?
    Komvux har väl ett rätt "lågt värde" i arbetsvärlden, finns det ingen "högre" utbildning med kockinriktning?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ellioth!

    "Högre" utbildning med kockinriktning som du efterfrågar finns inom Yrkeshögskola, se t.ex. Gastronomisk kock eller Köksmästare.

    Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns att hitta på www.yhguiden.se

    Men det är just "högre" utbildning, dvs påbyggnadsutbildning, som oftast kräver att man redan har vissa yreskunskaper - t.ex. har läst till kock på gymnaiset eller har arbetat på en restaurang i några år.

    Dock kan Yrkeshögskola ta in upp till 20% obehöriga (om bedömning görs att man har förutsättningar att klara av utbildningskraven).

    Andra alternativ, förutom Komvux och Yrkeshögskola, är att

    1. fråga på Arbetsförmedlingen om de kan köpa en utbildningplats för dig

    eller

    2. söka sig (som Vuxen lärling) till en arbetsplats som kan ta in dig på en sort "upplärlingspraktik" där du skulle kunna lära dig på en arbetsplats - bli upplägd av en behörig kock. Du måste i så fall själv hitta en arbetsplats som är beredd att ta in dig som Vuxen lärling.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Jag har även hittat folkhögskoleutbildning till kock och en några utbildningar på högskolenivå: kulinarisk kock i Örebro och Gastronomiprogrammet (kreativ matlagning) i Umeå. Behörighet till de två högskoleutbilndingar är Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Titta även på de här högskoleutbildning: Måltidsekolog - efter den kan man jobba bl a som kock men även med annat, som inköps- och/eller informationsansvarig eller som miljöchef.