Rebecka

    Jag har sökt in till grundlärarprogrammet inriktning fritidshem men i framtiden så kanske jag också vill arbeta med små barn i åldrarna 1-5 på förskola och då undrar jag om fet går att att få jobb som barnskötare fast man är utbildad fritidspedagog. För yrkena är ganska lika och utbildningarna har ganska lika kurser så det borde ju funka och söka jobb som barnskötare på förskola.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecka,

    Barnskötare är i Sverige ( i alla fall än så långe - aug 2019 ) ett av de många Icke-reglerade yrken, alltså arbetsgivare kan anställa vem hen vill, med vilken utbildning som helst. Lokala regler kan införas i olika kommuner - t.ex kan det vara beslutat att "fastanställning" får endast Förskollärare med legitimation och alla de "övriga" får endast tillfälliga jobb som vikariat eller timmar vid behov.
    Barnkullarna går upp-och-ner och när de går upp - anställs ibland nästan "vem som helst" som barnskötare (t.ex personer utan gymnasiekompetens och utan erfarenhet av barn) - då någon måste ju ändå jobba på förskolorna. Och när barnkullarna går ner - då "sparkas" de utan förskollärarlegitimation, i första hand (arbetsgivare vill helst ha behöriga förskollärare på förskolorna).

    Hälsningar
    Mikael