Rebecca

    Jag funderar på att utbilda mig till samhällsplanerare efter gymnasiet. Och nu när vi var i Bryssel med skolan så tyckte jag att det verkade spännande att jobba på EU (alltså Europeiska Unionen). Kan man jobba där som samhällsplanerare?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecca,
    det vi vet om yrket Samhällsplanerare, berättar vi om i yrkespresentationen Samhällsplanerare. du kan också kika på fler yrken, ex. Internationell samordnare, Europavetare och FNjobb.
    Att jobba för EU-organisationen är ganska så attraktivt och konkurrensen om jobben är stor. Personer med diverse olika utbildningar kan få jobba inom EU-org. För att öka dina chanser vill jag råda dig att bl.a satsa på språkstudierna: lär dig engelska så bra som möjligt + minst ännu ett EU-språk, förutom svenska (som också är ett av de språken) men helst flera EU-språk.
    Sedan den 1 juli 2013 är följande 24 språk officiella EU-språk: bulgariska, danska, engelska, estniska, finska, franska, grekiska, iriska, italienska, lettiska, litauiska, maltesiska, nederländska, polska, portugisiska, rumänska, slovakiska, slovenska, spanska, svenska, tjeckiska, tyska och ungerska.

    Tips!
    Se info på europa.eu/european-union/about-eu/work och epso.europa.eu
    samt ställ din fråga till studievägledare på samhällsplaneringsprogrammen; fråga om de känner till att deras f d studerande jobbar för EU-org.
    Om du ännu inte valde tema för Gymnasiearbete, kanske du kan göra GA om "samhällsplanering inom EU" - undersöka vilka möjligheter som finns på det område, då vet du mycker mer om detta sedan.

    Studie- och yrkesvägledare