Isak

    Hallå. Jag kom in på mitt förstahandsval men är inte nöjd med det efter dessa månader som gått. Istället vill jag komma in på mitt andrahandsval. Jag ligger 40 poäng över slutantagningpoänget för det gymnasiumet. Kan jag komma in där? Hur ska jag göra?

    • Liselotte : Vilken stad söker till till gymnasiet i?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Isak,
    antagning till gymnasiet är en komplicerad process som sköts av gymnasieantagningskanslier (det finns ett antal kanslier - kontaktuppgifter till alla dem finns att hitta på www.antagningskanslier.se ). Det är bra att du har höga betyg från grundskolan. Men man kan inte "peta bort" någon som redan är Antagen på den andra utbildningen med motiveringen att du, som har högre betyg, har ändrat dig och vill nu ta hans/hennes plats. (Är man Antagen, har man rätt att gå utbildningen, även om man har lägre betyg än du).
    Huvudprincipen är att man ska bestämma sig och söka senast sista dagen i Omvalsperioden. Att ändra sig senare medför ofta "bekymmer" i form av osäkerhet angående hur det blir... Det kan inte garanteras att du kan komma in på ditt andra alternativ.
    Jag säger dock inte att det inte ska gå; jag vet inte hur antagnings-situation ser ut just i din del av landet och om det står lediga platser på den utbildningen där du vill komma in på. Det brukar finnas möjlighet att göra "sen ansökan" och då hoppas på att det löser sig. Exakt hur man gör det i din stad, är det en fråga till just Ditt Gymnasieantag.kansli (i vissa delar av Sverige gör man det på pappersblanketter; allt oftare gör man det på hemsidan för gymnasieval).
    OBS! innan du gör "sen ansökan" råder jag dig att försäkra dig om att du i samband med det inte avsäger dig din nuvarande plats, där du är Antagen. För att då riskerar du stå helt utan plats när läsåret börjar.
    Vänligen
    L.

    Liselotte