Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    man kan komma in på flera yrkeshögskoleutbildningar samtidigt och kan i så fall välja senare (senast sista svarsdagen, när man som senast är tvungen att svara på antagningsbeskedet) vilken av YH-utbildningar man tackar Ja till. Det funkar alltså väldigt annorlunda mot hur antagning.se sköter antagningar till svenska högskole-universitetsutbildningar.
    Förenklat, kan man säga att varje yrkeshögskola gör sin egen antagning och man kan därför komma in på flera eller t o m på många olika YH samtidigt.
    Många, men inte alla yrkeshögskoleutbildningar, använder ett gemensamt antagningssystem där man måste prioritera sina alternativ, "i första hand", "i andra hand" o s v... men den sökande kan ändå bli antagen både till sitt första, andra, tredje och så vidare alternativ samtidigt... Vi rekommenderar därför söka till alla de yrkeshögskoleutbildningar som man är intresserad av och bekräftar att prioritetsordningen av alternativen spelar inte så stor roll (kanske är det mer noga i vilken ordning man ska lägga in sina alternativ om utbildningarna man söker till ges av SAMMA yrkeshögskola, men om de ges av OLIKA yrkeshögskolor, då spelar prioritetsordningen i princip ingen roll).
    Utbud av yrkeshögskoleutbildningar kan man se bl a på yhguiden.se/resultat

    Studie- och yrkesvägledare