Esraa

    Hej! Jag går i nian det året och skulle välja vilken linje jag ska ta. Jag tänker läsa psykologi i universitiet senare för att jobba som en psykolog men jag vet inte vilket program det är? jag frågade och tittade runt och fick olika svar; tillslut tänkte jag gå på naturvetenskap men jag vet ej om det ska vara samhälle eller vård och omsorg istället som man måste gå i... jag har hög meritpöäng och kan komma in lätt på vilket program jag vill.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Esraa

    att du får olika svar när du frågar vilket program man ska gå på gymnasiet, för att sedan kunna komma in på psykologprogrammet på högskolenivå, beror på följande: man kan gå i princip vilket program som helst och kunna bli behörig till prsykologprogrammet.

    Psykolog - är ett yrke man i Sverige lär sig på psykologprogrammet på högskolenivå; och för att få Grundsläggande behörighet till högskola behöver du få EXAMENSBEVIS från ett valfritt gymnasietprogram + godkända betyg i svenska 2, 3 och i engelska 6; för Särskild behörighet behöver du godkända betyg i Matematik 2 & Samhällskunskap 1b /eller i två mindre kurser 1a1 + 1a2/.
    Denna behörighet kan man eventuellt få på alla gymnasieprogram.
    Detta för att kurser för Grundläggande behörighet har man rätt att läsa på alla program, även på yrkesprogram. Matte 2 får man oftast läsa som valbar kurs, oavsett vilket program man går å. Samhälslkunskap 1b ingår som en obligatorisk kurs i alla högskoleförberedande gymnasieprogram och på Vård- och omsorgsprogrammet läser man i stället de 2 mindre kurser, samhällskunskap 1a1 och 1a2 och det ger samma behörighet som en större kurs, Sh1b.

    Om jag ska rekommendera någon utbildning på gymnasiet för dig som har planer på att bli en psykolor, då skulle jag i första hand rekommendera Samhällsvetenskapsprogrammet, inriktning Beteendevetenskap - detta pga alla obligatoriska för psykologprogrammet kurser ingår där + att du kan få "smaka på" kurser som är mycket relevanta inför dina framtida studier till psykolog.

    Bland de yrkesprogram - rekommenderar jag Vård- och omsorgsprogrammet. Här är "faran" i att kanske inte få läsa Matte 2 och behöva komplettera efter gymnasiet, men om gymnasieskola lovar att erbjuda matematik 2 bland valbara kurser, då är det lugnt. Och man kan då läsa VO och bli behörig till psykologprogrammet; man säger då på skolan att man vill läsa kurser för Grundläggande behörighet och matematik 2.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte
    • : tack så mycket!
    • Milla : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp. Lycka till!