Amelia
    Hejsan! Jag tog precis studenten från IB och jag fick mitt diploma och är väldigt nöjd med mina poäng, förutom att jag fick en 3a i HL Chemistry. Detta betyder att jag inte har behörigheten för att söka utbildningar som kräver Kemi 1/2. Jag vägrar på grund av IBs akademiskt EXTREMA krav att göra re-takes då deras examinations är väldigt stressande psykiskt (och fysiskt för mig som har crohns sjukdom), och för att jag ändå måste plugga upp min fysik för att kunna söka till naturvetenskapliga program inriktade på biologi i Sverige(vilket är löjligt). Därför undra jag, för att jag har en stor passion för biologi, om det är möjligt för mig att plugga naturvetenskap 1 och 2 på komvux för att kompensera ut det för de utbildningarna jag vill söka till? Det jag har märkt på UHRs sida om IB är att de verkar inte tillåta att man skaffar behörighet för ämnen man haft i IB via komvux för de förväntar sig istället att man tar retakes med tanke på att meriten blir svår att räkna ut ifall man skulle försöka blanda, men eftersom det inte är meriten jag är ute efter att öka men BARA få behörigheten att söka så vill jag ha vägledning. Eftersom de verkar specificera att man inte ska läsa upp ämnen man faktiskt tagit i IB skulle det vara ett möjligt kryphål att istället läsa upp naturvetenskap 1&2 för att jag tekniskt sätt inte studerade det (IBs version av naturvetenskap är egentligen ESS, Environmental systems and societies)?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Amelia!

    Jag förstår ditt dilemma och jag själv blir lite osäker, jag inväntar nu ett utförligare svar som jag kan ge dig. I väntan på det, så är mitt tips att du kontaktar komvux eller antagning.se för att se exakt hur deras bedömning skulle kunna vara.

    Det är antagning.se som ansvarar över bedömningen och bör därför kunna ge dig ett mer exakt svar.

    För samtliga elever som vill söka till universitet/högskola och saknar särskild behörighet ska kunna läsa dessa kurser på komvux. Just eftersom du läst IB är det inte helt enkel bedömning eftersom du har ett betyg i kursen men det räcker inte för den särskilda behörigheten.

    Jag återkommer med ett utförligare svar när jag får det.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare