Sara
    Hej!
    om man läser tandtekniksprogrammet kan man komplettera sedan för att bli tandläkare eller måste man läsa om det? är det samma sak med farmaceut eller receptarie för komplettering till apotekare
    Jag vill bli antingen tandläkare eller apotekare men jag har 17,55 i genomsnitta betyget då undrar jag om det finns en enda chans förutom HP för att jag ska komma in.
    dessutom har jag hört om apotekstekniker. Vad är skillnaden mellan den och receptarie då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    tandläkare kan man i Sverige bli endast via tandläkarprogrammet. Även om man har en annan tand-utbildning sedan innan, ex. är tandtekniker, måste man konkurrera om platsen på tandläkarprogrammet med sina betyg från gymnasiet - men sedan om man kommer in, kan man ansöka om "tillgodoräknande" av tidigare utbildning och kanske kan hoppa över någon kurs... men den tidigare annan högskoleutbildning hjälper, formelt sett, ej att komma in på tandläkarprogrammet.

    Men Apotekare är det annorlunda, det är inte som med tandläkare... :) Här kan man genom att bli behörig till masterprogrammet - läsa först kandidat, läsa alltså till Receptarie och sedan försöka komma in på masterprogrammet, som är på 2 år - och på så sätt bli Apotekare.
    Urval till masterprogrammet, som är påbyggnad efter receptarie, sker på antal avklarade högskolepoäng. Senast vi frågade fick vi svar att de som kom in hade minst 3 terminer "extra"-studier, dvs de förutom Receptarie hade ännu 3 terminers heltidsstudier med sig, "i bagaget" - och då kunde komma in på Apotekarprogrammet. På så sätt blir det 6.5 års studier /minst/. Här undrar jag hur de klarar "ekonomin" - för att man som max för studiemedel från CSN för 6 års studier... då har man ingen inkomst under sin sista termin på masterprogrammet. :( Eller så har man läst på mer än heltid förut... eller så hjälper familjen till... eller så jobbar man samtidigt som man studerar? Det är tufft!

    Apotekstekniker> är det yrkeshögskoleutbildning som krävs. ex. https://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/apotekstekniker - utbildning är på 3 terminer.