Julia
    Hej!
    Jag gick det samhällsvetenskapliga programmet på gymnasiet, men jag håller just nu på att styra om skutan så att säga. Jag vill söka in på högskoleingenjörsprogrammet. Detta kräver då att jag behöver läsa till kemi 1, matte 4 och fysik 1&2. Men tiden känns lite tight att hinna det framtill sista ansökningsdag som lär vara i början på april. Jag undrar helt enkelt bara om man kan söka ändå? Trots att man ännu inte har all den särskilda behörighet som krävs. Låt säga att jag fortfarande saknar kemi 1 och fysik 2. Kan jag komplettera och läsa in dem under sommaren?

    SÅ, frågan är: Kan jag söka in till högskoleingenjörsprogrammet trots att jag inte har fullständig särskild behörighet och sedan göra mig behörig under sommaren? Innan programmet startar?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,
    kika gärna på Antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum. Sista kompletteringsdag om man söker till ht-19 blir den 20 juni 2019.
    Du bör göra ansökan under ansökningsperiod från mitten på mars till mitten på april men sedan kan komplettera t om 20 juni.
    Om man kompletterar efter sista kompletteringsdagen, så är chanserna små att komma in. Chansen finns i första hand om någon ledig/tom plats finns efter det att alla behöriga sökande, som sökte och kompletterade i tid, kom in.
    Skulle det vara så att du blir mycket mer "meriterad" (har högre meritvärde) än de övriga sökande, som sökte och kompletterade i tid, kan i något Undantagsfall Antagningsgruppen/antagningsenheten på just det aktuella lärosäte "trycka in" dig som extra-elev /på "överintag"/ - kanske... inte säkert det, men det går att fråga antagningsgruppen på just det aktuella lärosäte. Fråga om det nu är kanske meningslöst, därför att inte ens utbildningsutbud till ht-19 finns (det kommer fastställas till mitten på mars 2019).

    Helst ska man komplettera senast sista kompletteringsdagen. Gör man inte det, är chansen att komma in - rätt så liten.

    Vänligen
    ANNA