Hej Fatima,

    mitt råd är att du vänder dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du saknar Examensbevis. På så sätt har du inte "gymnasiekompetens". På komvux kan du göra planering mot examensbeviset. Det är mycket möjligt att du kan läsa eller göra prövningar i andra kurser än "rena frisör-kurser" och ändå uppnå kraven för examensbevis. Diskutera gärna med SYV på komvux. Det är komvux i den kommunen där du är folkbokförd som kommer att "ta hand" om ditt examensbevis.
    Men prövningar får man lov att göra i alla svenska kommuner, oavsett folkbokföringsadress.
    Hittar du var du kan göra prövningar i de kurser i vilka du tidigare fick F - när du gick på gymnasiet - och var du kan göra prövning i gymnasiearete, kan du anmäla dig till prövningar. Med F i några frisörsämnen kan du ta ut examensbevis, men Gymnasiearbete måste bli godkänt.

    Bästa hälsningar

    ANNA