Jesse
    Hej! Jag går nu i trean på gymnasiet, men har sedan tvåan inte orkat mer. Det är för mycket för mig just nu. Jag vill gärna göra GMU, och börja jobba som soldat. Och efter något år bli Officer. Är det möjligt att komplettera gymnasiet och få högskolebehörighet under tiden som man jobbar heltid?

    Alternativt, om man gör högskoleprovet, kan man komma in på officersutbildning på det?
    • Julia : Om du går i trean, är det inte så långt kvar tills du är klar med gymnasiet. Kämpa på!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Jesse!
    Vilka krav som ställs för blivande officer kan du läsa på http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vagen-in/ovriga-utbildningar/befals-och-officersutbildning/specialistofficersutbildningen/behorighetskrav-officersutbildning/

    Inom betygskraven är det Gymnasieexamen.

    Ang. möjlighet att studera vid sidan av ett heltidsjobb, är det en fråga till Komvux i den kommunen där du är folkbokförd, om de kan erbjuda studier på "flex" eller på distans.
    Jag förstår att du vill jobba i stället för att studera - just nu i alla fall.

    Att läsa vid sidan av ett heltidsjobb är mycket ansträngande. Du kan definitivt inte läsa på heltid om du samtidigt jobbar heltid. Det blir i bästa fall halvtidsstudier och då tar det 2 år för dig att få betyg i de kurser som återstår för dig nu, när du går i trean.
    Det är mer troligt att du kan läsa på 25% av studietakt om du jobbar som soldat och då tar det fyra år för dig att uppnå examen från Komvux (nu läser på på 100% av studietakt och i fall du läser samma volum poäng på 25% - blir det fyra års studier). Detta i fall Komvux i din kommun kan erbjuda studera på flex eller på distans. I annat fall blir det extremt svårt. Kanske blir du hänvisad till att göra prövningar.
    Det kostar 500 kr. för varje prövning och du förbereder dig genom självstudier.

    Du kan vända dig till Försvarsmaktens Rekryteringslinje på 08-514 390 09 på vardagar mellan kl 10-15, så kan du få svar om vilka olika vägar du kan ta.

    Om du söker GMU med fullständig gymnasieexamen i bagaget, kan du gå GMU för blivande officerare direkt. Det finns alltså många fördelar i att bli klar med gymnasiet innan du söker till Försvarsmakten.

    Försvarsmakten har ingen egen gymnasieutbildning, har de svarat till oss. De hänvisar till Komvux i din hemkommun. Där är det olika vad du kan få - beroende på vilken kommun du är skriven i + vad din kommun har för ekonomi "just då"... dvs om pengarna är slut, så kan alla som söker gymnasiala kurser kan få NEJ då grundskola prioriteras. Gymnasiet är ju frivilligt men grundskola är obligatorisk.

    Sammanfattning:
    - kontakta Försvarsmaktens rekryteringslinje;
    - tänk på alla de fördelar som finns om du avslutar det här läsåret med gymnasieexamen;
    - om du ändå beslutar dig för att sluta på skolan nu, be om STUDIEUPPEHÅLL i stället - så att du kan återvända till skolan och göra ditt tredje gymnasieår nästa år.

    Hälsningar
    Mikael SYV