Elsa
    Hej! Jag undrar om det finns något möjlighet att lägga till naturkunskap 2 när man går i linjen samhälle-samhälle? Vill alltså kunna ha möjligheter till att kunna plugga vidare till sjuksköterska på högskolan/universitetet men då behövs naturkunskap 2 till.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Ja, Elsa! Man får på Samhällsvetenskapsprogrammet (valfri inriktning) läsa Naturkunskap 2 - både som Programfördjupande kurs (vilket du kan se i Programplanen för SA här>>) eller som kurs inom Individuellt val och många läser den, men eftersom det är inte en obligatorisk kurs, kan inte det garanteras att din skola kommer att erbjuda läsa den kursen.

    Du måste fråga på din gymnasieskola om Naturkunskap 2 kommer att erbjudas välja som programfördjupande eller inom Individuellt val. Det spelar ingen roll om du läser den kursen som Programfördjupande eller som kurs inom Individuellt val (för att det är samma kurs i alla fall).

    Om det inte blir möjigt för dig att läsa Nk2 under din gymnasietid, kan du söka den på komvux efter gymnasiet och söka utbildning till Sjuksköterska>> en termin senare - till vårterminen (i stället för höstterminen).

    Lycka till!

    Julia Syv

    • : Tror du att skolan St:Petri erbjuder Nk2 som tillägg när man väljer samhälle?
    • Anna : Rätt person att svara på din fråga är SYV på SA programmet på S:T Petri som heter Lena Jacobsson, hon har tel.nr 040-346635 - ring på måndag och fråga, men jag tror Nk2 kommer att erbjudas, därför att det är en ganska vanlig kurs som många elever vill läsa och på skolan finns NA-programmet därför finns det behöriga lärare i Naturkunskap, därför skulle jag gissa på att chanser är väldigt stor att Nk2 kommer att erbjudas.