fef
    Hej, jag undrar om man kan läsa Astronomi efter Teknikprogrammet.
    Jag ska gå på IT-Gymnasiet, teknikprogrammet med "Ingenjörsfördjupningen".

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Pontus,

    så som behörighet är utformad idag - om det inte ändras, alltså - så krävs det för särskild behörighet till "astronomiska utbildningar" på högskolenivå att man har godkända betyg i Fysik2, Kemi1 och Matematik 4.
    Fysik 2 och matematik 4 ingår som obligatoriska kurser endast i inriktning TEKNIKVETENSKAP på Teknikprogrammet; på andra inriktningar kan man läsa dem som valbara kurser - så se till att läsa fysik 2 och matte 4 och få godkända betyg i dem.
    Kemi 1 läser man som obligatorisk kurs på alla inriktningar på Teknikprogrammet.

    • : Hej Daniel! Om du inte såg det så skrev jag att jag ska ska gå på teknikprogrammet med Ingenjörsfördjupningen, då läser jag : Matematik 4, Fysik 2, webbserverprogrammering 1 och programmering 2. ( det finns bara en inriktning och det är informations och medieteknik. it-gymnasiet.se/skovde/it-teknik/ Var snäll och sök upp innan du svarar. :)
    • Julia : Bra att du kommer att läsa matte 4 och fysik 2. På Inriktningen Info- och medieteknik är inte fysik 2 och matte 4 obligatoriska kurser. En "fördjupning" som skolan har skapat är ett "förslag" på vad skola vill erbjuda; dock om det blir ont om lärare (t.ex vid sjukdom eller ngt. oförutsedd händelse) kan de icke-obligatoriska kurser ersättas av andra kurser. Det är lärarbrist i Sverige; och fysik 2 och matte 4 kommer du att läsa tidigast under åk2.. dvs tidigast från hösten 2019... på så lång tid kan inte skola veta om alla lärare finns "på plats". Vi hoppas du ska få läsa kurserna som är inplanerade, men det är precis som Daniel har svarat att enligt reglerna är fysik 2 och matte 4 obligatoriska kurser ENDAST PÅ INRIKTNINGEN TEKNIKVETENSKAP.
    • Julia : Gymnasieskolans uppgift är att ge eleverna möjlighet att läsa kurser så att de kan ta ut EXAMENSBEVIS. Det är endast examensbevis /inom teknikprogrammet/ från den Nationella inriktningen Teknikvetenskap som kräver att man har betyg i matte 4 och fysik 2. Från andra inriktningar på teknikprogrammet kan man ta ut examensbevis utan betyg i matte 4 och fysik 2; och de kurser kan därför ersattas av andra kurser. Rektor på skolan kan ej veta om det finns lärare om 2 år. Det är beklagligt nog lärarbrist ... givetvis hoppas vi att allt går enligt planerna. Men vill man 100% säker på att få läsa kurserna, bör man välja den inriktning i vilka de kurser är obligatoriska - och jag pratar då om NATIONELLA INRIKTNINGAR, inte om lokala profiler och fördjupningar som skolan har skapat.
    • Julia : Kika gärna på https://www.gymnasieguiden.se/program/TE/programplan/Programplan_TE.pdf - inriktningskurserna hör till obligatoriska kurser; "dina kurser" - matte 4 och fysik 2 ingår endast i inriktning Teknikvetenskap. På andra inriktningar är det Valbara kurser. Att skolan valt åt er, på förhand, är helt OK... och vi HOPPAS att allt går enligt planerna. :) Lycka till med dina studier!
    Läs alla kommentarer