Lina
    Hej syv!
    Om man har läst matte 1a i gymnasiet, och skulle vilja läsa matte 1c på komvux, för att få en bättre grund att utgå ifrån inför matte 2, går det?

    Och har man rätt att söka csn om man skulle läsa matte 1c, om man redan har läst matte 1a under gymnasiet?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,
    om komux tar in dig på att läsa matte 1c, då har du rätt att söka studiemedel /om du kommer att läsa på minst halvtid/ - och på halvtid läser man matte 1c på 10 veckor (och på heltid - på fem veckor).
    ****
    Ingen annan än komvux i din kommun kan svara på frågan om de kan eller vill ge dig plats för att repetera samma kurs /eller I princip samma kurs/, i vilken du redan har godkänt betyg. Numera blir det allt ovanligare att komvux låter folk repetera kurser i vilka man redan har godkända betyg. Det är inte förbjudet för komvux att låta folk repetera... men oftast anser komvux att de inte har råd, pga mycket begränsad budget ...
    Vi håller tummarna!
    Julia syv