K
    Hej!

    Jag läste naturkunskap 1b och fått ett betyg men nu undrar jag kan man läsa biologi 1 fast man går samhällslinjen? Jag har ett stort intresse för just biologi så därför ville jag få lite mer kunskaper inom just den ämnet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej K,

    på Samhällsvet.programmet får man läsa Biologi 1 som en kurs inom Programfördjupning. Det kan du se i Programplanen för SA>>. Dock är det inte en rättighet, utan en ev. Möjlighet, det beror, alltså på Om just Din skola kan erbjuda läsa den kursen.
    Varför man inte ska få läsa den kursen kan t.ex vara brist på lärarkapacitet /det är ju lärarbrist... och om din skola ej, för övrigt, erbjuder Naturvetenskapsprogrammet, kanske inte lärare finns på skolan som kan undervisa i biologi/.
    Du måste alltså få svar på din gymnasieskola - om just din gymnasieskola har möjlighet att erbjuda dig läsa Biologi 1.
    Generellt sätt, kan du ha betyg i den kursen i ditt examensbevis - inom Programgemensamma eller inom kurser inom Individ.val, eller som U-kurs, utökad.

    Vänligen
    ANNA