Anna

    Hej, Min dotter är både språk- och konstnärligt intresserad. Hon går i nian och har gjort sitt gymnasieval, men har möjlighet att korrigera det nu, fram till den 15/5, om jag förstått det korrekt. Kan hon tex gå en estetisk utbildning, men läsa enstaka kurser med språk på distans, från tex Hermods Distansgymnasium eller Korrespondensgymnasiet? Hon söker både humanistiskt och estetiskt program, men vill helst hitta en kombination av båda, vilket tyvärr inte verkar finnas. Framför allt vill hon hålla liv i latin, franska och italienska som hon läste när vi bodde i italien, utan att ge avkall på sitt kontsnärliga intresse. Hon är dessutom även intresserad av att gå på internatskola, i Sverige, Danmark eller Norge, om det inte kostar en förmögenhet. :-) Tacksam för tips på möjligheter.

    • Anna : I vilken stad bor eleven?
    • : Malmö
    • Anna : Var god läs mitt svar, nedan.
    • Anna :

      gymnasieskola som i Skåne erbjuder både HU/språk och Estetiska programmet: mediegymnasiet-nya-malmo-latin

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    det svenska gymnasiesystemet fungerar så här: eleven är inskriven i en skola (åt gången) och det är bara den skolan som får pengar för att ge utbildning till den eleven. Därför kommer ingen annan gymnasieskola ge undervisning till eleven (för att de inte har råd, de är full upptagna med att försöka få råd att ge utbildning till de elever för vilka de får betalt).
    Varje gymnasieelev på de nationella programmen väljer 200 poäng inom individuellt val. Valbara kurser väljer eleven från en lista som just den skolan får fram: vad de kan erbjuda för kurser.
    Om eleven är intresserad både av språk och estetiska ämnen, rekommenderar jag söka till HU/språk eller till ES-programmet men i första hand till de gymnasieskolorna som erbjuder båda de utb, detta för att det finns i så fall större chans att inom individuellt val och även inom programfördjupning eller som U-kurser, utökat program, läsa kurser ur det andra programmet.

    Att läsa U-kurser (utökat program) är inte elevens rättighet, utan rektor fattar det beslutet.

    Exempel på gymnasieskolor som erbjuder HU/språk och Estetiska programmet:
    mediegymnasiet-nya-malmo-latin
    tumba-gymnasium
    södra-latins-gymnasium
    rudbeck-sollentuna
    jämtlands-gymnasium-wargentin
    cybergymnasiet-odenplan

    OBS! inom estetiska programmet finns flera inriktningar som funkar mer som "olika program" där man börjar läsa inriktningskurseerna redan från årskurs 1.

    Samtidigt som eleven läser på gymnasiet, får eleven bedriva självstudier och/eller delta i Kulturskolans verksamheter, läsa språk eller utöva de estetiska ämnena inom föreningar, eller köpa undervisning hos privata anordnare.

    Bo (som gymnasieelev) på internat?
    Tanken är att internat-boende är till för elever som har för långt för att dagligen kunna pendla. Viss ekonomisk hjälp kan man oftast få, men det blir inte helt gratis, tyvärr. Vår erfarnhet är att elevens familj blir tvungen att betala mellanskillnaden på minst 2.ooo kr/månad - ofta mer.
    Många internat-förståndare ber vårdnadshavare att skriva under en överenskommelse om att vårdnadshavare kommer och hämtar hem elever om problem uppstår. På helgerna och lov brukar internat/elevboende för gymnasieelever vara stängda. Kika gärna på https://fragasyv.se/info/elevboende-gymnasieskolor

    Du/ni får gärna titta på alla de olika gymnasiala alternativ i Sverige + på de svenska skolorna utomlands: gymnasieguiden.se/gymnasium

    • : Tack för uttömmande svar. Vi ska kolla på alla länkar och har också bokat möte med SYV på dotterns skola. Vi flyttade tillbaka till Sverige efter tre år utomlands i julas, därför hann hon inte riktigt klart i tanken innan första ansökningen skulle in. Därav lite "panik" nu. :-)
    • Anna : Jag förstår. Viktigt att ansökan till gymnasiet ser rätt ut sista dagen i Omvalsperioden. för att ändringa efter sista dagen i omvalsperioden hanteras i "sista hand", alltså riskerar eleven att över huvudet taget inte få ngn gymnasieplats. Alltså ska man göra ändringar efter sista dagen i omvalsperioden bara om man absolut måste (eller om man fick uppmaning att göra det från gymnasieantagningskansliet - oftast pga de utbildningar man sökte till ej kommer starta då måste man söka om, men då borde det inte bli "sen ansökan", utan betraktas som "sökt i tid".)
    • : Tack för denna info. Har möte med skolans SYV idag. :-)
    • Mikael : vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer