Sun

    Jag skulle väldigt gärna vilja läsa ett modernt språk såsom tyska eller helst japanska. Det finns i min hemkommun på andra skolor, men inte på någon av dem som jag ska välja. Finns det andra (kostnadsfria) alternativ att läsa språk på? Jag tänker typ om man kan åka mellan skolorna eller så??

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sun, tyska måste erbjudas på alla gymnasieskolor.

    Ang.japanska... Som finns bara på några få gymnasieskolor ... Är en svår fråga- det Kan eventuellt gå att ordna, men inte alls är säkert. Din gymnasieskola kan köpa den kurs till dig på en Annan skola, men kan också säga nej, det är inte din rättighet med undantag av att om det är ditt modersmål och du vill läsa modersmål -det har du rätt till, men även här måste vissa villkor vara uppfyllda först, då svar på din fråga är att Tyska ska du kunna läsa på din gymnasieskola och Japanska - här beror det på om du vill läsa det som modersmål eller som modernt språk; vill du läsa det som modernt språk - råder jag dig i så fall välja söka till den gymn.skola som erbjuder det språket på skolan.

    Studie- och yrkesvägledare