Alex
    Hej,
    Jag läser Naturvetenskap och går i ettan. Jag läser matematikspecialisering och funderar om att vad kan man jobba med efter man har gått färdigt alla matematiks kurser? Kan man börja på mattes extra kurser på något sätt? Eller finns det såna extra kurser?
    Mvh,
    /Alex.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Alex, är du mycket duktig på matte? Vill du bli matematiker >>>, statistiker, demograf eller aktuarie? Eller vilket yrke har du tänkt dig - i första hand? Kika gärna på olika yrken på www.framtid.se

    Med andast gymnasial utbildning blir man tyvärr inte Matematiker. De flesta matematiker läser minst 3 år på heltid på högskolenivå /kandidatprogrammet i matematik/.

    Varför man på gymnasiet läser mycket matte - mer än programmet kräver, kan vara av olika anledningar: ex. gillar man matte, har lätt för matte och vill därför läsa matte i stället för andra kurser för att "fylla ut" sitt examensbevis; det krävs ju en viss "volum" av kurser för att uppnå kraven för examensbevis. En annan anledning kan vara för Meritpoängen.
    Att få ngt. särskilt jobb direkt efter gymnasiet - för att man på gymnasiet läste extrakurser i matematik kan bli svårt. Givetvis kan arbetsgivare bli imponerade, men om du t.ex söker samma jobb som en person med kandidatexamen i matematik - så kommer ju den andra "vinna" i konkurrensen. Detta för att hen har läst endast matematik på heltid på eftergymnasial nivå i 3 år och det är väldigt mycket mer studier i matematik än gymnasiet kan erbjuda. På gymnasiet läser man ju många andra ämnen, under sina 3 år, också.