Malin
    Jag läser matematik 2b just nu på folkhögskola men behöver även matematik 3b för universitets studierna jag sökt till hösten. Kan jag på något sätt läsa in matematik 3b parallellt via komvux eller måste jag vänta tills jag är klar med matematik 2b? Vill gärna läsa matematik 3b så fort som möjligt på distans så att jag hinner bli klar och kan komplettera innan 20 juni. Men blev nekad av komvux i Malmö då jag ej var behörig till 3b, finns det något kryphål?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Malin, betyg från en Prövning är lika mycket värd som betyg i slutet av en kurs. Se om du kan anmäla dig till en prövning. Kunskaper skaffar du dig genom självstudier i så fall. Prövningar brukar erbjudas t om sista veckan i maj och sedan är det sommaruppehåll, bl.a för att lärarna har semester.

    Innehåll i Matematik 3, som baserar sig på Matematik 2 (är alltså vidarestudier efter matte 2) kan du se på matteboken.se/lektioner/matte-3

    Varför komvux ej tar in på Matte 3 om man inte kan uppvisa godkända kunskaper i matte 2 är för att de bedömer att chanser att klara matte 3 med godkänt betyg är rätt små; detta för att man måste ha tillräckliga förkunskaper.
    Matematik 3 läser man på heltid (alltså om man ägnar 40 timmar/vecka åt studierna i just matematik 3) på fem veckor.

    Fråga på din folkhögskola om du kan läsa även matte 3b.

    Prövningar får du anmäla dig till överallt i hela Sverige, i alla städer (behöver inte vara där du bor eller är folkbokförd).

    • : Menar du då provning i matematik 2b eller 3b? Kan man göra prövning direkt i 3b? Försöker skynda på min behörighet i 2b men har 2 små test kvar innan jag blir godkänd.
    • Anna :

      Eftersom du behöver ju betyg i matte 3b, då är det i så fall den kursen som du behöver göra prövning i. ... I ofs skulle du göra prövning i matte 2b och visa på komvux, så att komvux tar in dig på 3b - skulle det också funka. Men nu är det ont om tid.

    • Anna :

      Försök motivera på komvux med att du är Nära godkänt betyg i matte 2..Be kanske om att få göra Nivåbedömnings-test på komvux

    • Anna : det är nästan alltid lättare att få högre betyg om man läser en kurs, jämfört med att man gör prövning.
    Läs alla kommentarer