My

    Hej! Jag går just nu i 8an. Jag är mobbad och utfryst av min klass. Detta har pågått i flera år och rektor, lärare, skolledning på kommunen observerar men gör ingenting. Jag har besökt flera andra skolor men tycker inte lärarkometensen är lika bra som på min nuvarande skola. Jag är en ambitiös elev och ligger på B/C nivå idag. Vill ha slutbetyg i alla ämnen. Jag undrar om jag skulle kunna läsa in hela nian på sommarlovet och sedan börja gymnasiet? Hur skulle detta isåfall gå till?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej My,
    jättetråkigt att du befinner dig i en sådan situation som inkluderar mobbing och att du, om jag förstår dig rätt, inte trivs.
    En sak som jag inte riktigt förstår i din fråga... ? Om du ej vill gå år 9 på din nuvarande skola - på vilket sätt kommer hög lärarkompetens på din skola "hjälpa dig"? du kommer ju ändå inte vara elev på skolan...? Och om du kan lära dig på egen hand, genom självstudier, då kan du gott vara inskriven på en annan skola, med lägre lärarkompetens och ändå lära dig (du har ju tänkt att läsa in hela läsåret på kort tid - på sommaren - vilket framgår av din fråga...).

    Ang. läsa in ett läsår på sommaren så finns det tyvärr inga sådana "upplägg".
    Sommarskola är det inte alltid som finns, över huvudet taget.
    Om sommarskola finns, så är det oftast endast under kort tid i ca 3-4 veckor och endast i svenska, engelska och matematik och är inriktad på elever som fick F-betyg och ska försöka få godkända betyg i just sv, eng och matte.
    Lärarna har semester under sommaren; vem ska undervisa dig, undrar jag?

    Om du ska undervisa dig själv, då är det självstudier (läsa på egen hand, vilket är inte alls förbjudet att syssla med). Inom matte finns det en mycket bra sida - www.matteboken.se
    Inom andra ämnen finns det inte lika bra sidor; eller i alla fall känner vi inte till dem - alla som känner till bra sidor för självstudier i skolämnen är välkomna att tipsa oss!

    Antagningsbesked till gymnasiet /det definitiva-slutgiltiga/ kommer ut senast 3 juli, ofta tidigare - kring midsommar... och ansökan till gymnasiet måste vara gymnasieantagningskansliet tillhanda senast under sista dag i Omvalsperioden (vilket ligger olika datum i olika län, men efter 1 juni tar de inte emot gymnasievalsansökningar, inte ens i Västa Götaland, som är den delen av Sverige som brukar ha längst datum för sista dagen i Omvalet, 1 juni.)

    Det jag skriver ovan kan kännas som "dåliga ursäkter" och att jag "radar upp hindrena" ... men jag känner (på riktigt) inte till - hur det skulle gå till rent praktiskt och jag måste ärligt svara att jag tror inte på ditt förslag.

    Du kan byta skola. Du kan också försöka få dina vårdnadshavare att "godkänna" att du ska läsa hemma på egen hand och försöka göra prövningar för att få bettyg till Grundskolans Slutbetyg (varje prövningsförsök kostar, dock, 500 kr och du behöver nog göra minst ca 15 prövningar - kanske fler...).

    Att du inte trivs i skolan och att du upplever att personal observerar men inte gör någonting - är jättetråkigt och beklagligt, men jag vet faktiskt inte vilka konkreta råd jag kan ge, förutom att du ska återigen besöka Kurator och att dina vårdnadshavare bör insistera på ett möte med rektor på din grundskola och att din klasslärare och flera andra lärare ska närvara på det mötet - så att ni gemensamt ska komma fram till en handlingsplan (om hur din skolsituation ska förbättras).

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    ANNA