Elev
    Kan man läsa kurser för att bli legitimerad idrottslärare eller måste man gå ett program?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    i Sverige är det så att lärare på grundskolan är oftast behöriga i tre ämnen och på gymnasiet - i två ämnen.

    Man är, altså, lärare i idrott OCH I MINST ETT ÄMNE TILL. Förutom Lärarprogram kan man också läsa enligt följande:

    först tillräckigt med akademiska poäng i sitt ämne & sedan PPU, Praktisk Pedagogisk Utbildning "ovanpå detta". PPU är en utbildning på heltid på 1,5 år, tre terminer.

    "tillräckligt antal" poäng är det beroende på om man vill bli grund- eller gymnasielärare och även i vilka ämnen man vill bli behörig, t.ex språklärare måste läsa fler poäng än historielärare, t.ex.

    Det är inte helt lätt att förstå sig på uppbyggnad av Lärarutbildningen /för att det är kompicerat + finns många oika varianter/. Det är bra att boka tid hos Studievägledare på den högskola/universitet där man vill läsa till Lärare - och göra Studieplanering tillsammans med den SYV-en, som är bra insatt i vad som finns just på "det lärosäte".

    Eftersom du frågar om just Idrottslärare, kanske är det bäst om du tar kontakt med

    Vänigen

    L. :)

    Liselotte