Tove
    Jag funderar på att välja ett naturbruksprogram och läsa utökad kurs så jag blir behörig till läkarprogrammet. Men skolan jag tänker gå på har inte kurser så jag får ihop till 2,5 meritpoäng, som jag behöver för att komma in på läkarprogrammet. Kan jag läsa t.ex. matte 5 på komvux och räkna det som meritpoäng?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Tove,
    ja, du kan läsa matte 5 på komvux och räkna det betyget in i ditt jämförelsetal + få meritpoäng för den kursen. Eftersom det till läkarprogrammet krävs matematik 4, ger godkänt betyg i matematik 5 en Hel meritpoäng (+ 1.0).
    Om reglerna kring meritpöäng för dig som kommer läsa mot examensbevis - var god läs på gymnasieguiden.se/informeras/merit
    vänligen
    L.

    Liselotte