Daniella
    Jag går andra året på gymnasiet och vi ska välja vår andra inviduellt val kurs. Jag går på ekonomiska linjen men har kanske drömmar om annat. Det finns två kurser jag är intreserad av. Engelska 7 och Naturvetenskap 2, och jag vet inte vad jag ska välja. Engelska7 ger merit poäng som kan behövas men Naturkunskap 2 ger behörighet till fler utbildningsmöjligheter. Jag undrar närför om det går att välja båda kurserna?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniella,

    för att få lov att välja fler kurser än det som är "standard", krävs det Rektors beslut om att du får läsa Utökat program, på mer en heltid.
    Du måste fråga SYV på din skola som kanske sedan behöver fråga Rektor... eller så kan det vara så att det på din skola är så att rektor har delegerat ansvar för att besluta om U-kurser till SYV eller till en biträdande rektor eller till försteläraren.
    ***
    Om du inte får läsa Utökat program, och måste därför välja eng 7 eller naturkunskap 2 - så skulle jag, om jag befann mig i "dina skor" ha mycket svårt att välja:
    Naturkunskap 2 krävs till behörighet till många olika eftergymnasiala utbildnignar på högskolenivå...

    och  engelska 7 ger Meritpoäng + att det är bra att kunna mer engelska, oavsett vad man gör: jobbar eller studerar.
    ***
    Fråga om du får lov att läsa en U-kurs och om du får ett Nej på den frågan, boka tid med SYV på din skola för att diskutera vilken av kurserna, eng 7 eller nk2 som skulle passa dig bättre, utifrån dina framtida planer.

    Bästa hälsningar

    ANNA