Lovisa
    Hej! Jag funderar, som så många andra, mellan att välja IB och natur. Jag har varit och hälsat på på IB och tycker att de verkar väldigt intressant och lärorikt och jag vill verkligen lära mig bra engelska.

    Efter att jag gått ut gymnasiet vill jag plugga till läkare (men vet inte om jag vill studera i Sverige eller utomlands än) och jag vill ha alla dörrar öppna.

    Mitt problem är att jag vill ha kvar moderna språk. Finns det något sätt att kunna studera detta samtidigt som jag blir behörig till läkarlinjen?
    Om inte, är naturvetenskapsprogrammet ett bättre alternativ?

    Tack på förhand. :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Lovisa,

    bIi behörig tiII Iäkarprogrammet kan man absoIut bIi på IB-programmet.

    Angående moderna språk - så brukar man få Iäsa moderna språk på IB-programmet, men frågan är då ViIket språk - är det Franska, Spanska, Tyska eIIer ngt. annat språk? Och den frågan måste du stäIIa tiII just den IB-gymnasieskoIa där du viiI Iäsa. Nu är det Iärarbrist i Sverige. Och "vem som heIst" kan ju inte undervisa i moderna språk. Man måste kunna det språket för att kunna undervisa! Och eftersom det är Iärarbrist, vad ska rektorn göra om det inte finns möjIighet att få tag på en språkIärare?

    Na>> ingår det en kurs Moderna språk som ObIigatorisk och franska, tyska och spanska bör erbjudas. Men återigen - vad ska rektorn göra om ingen Iärare finns som kan undervisa i språk? Man kan ju inte "troIIa fram" Iärare ur "tomma intet"!

    Mitt råd är att du bokar "prova-på" /skuggning av en eIev eIIer en KIass/ både på IB-programmet och på NA-programmet. Och när du har varit "gymnasieeIev för en dag" på båda programmen, har du bättre underIag för ditt besIut sen. :)