Kacper
    Hej,
    Jag läser på komvux och undrar om man kan läsa modersmål(polska) på vuxenutbildning. Jag har läst att man behöver 2400 poäng för att kunna läsa på universitet och från modersmål man kan få 300 poäng. Jag vill veta om man kan läsa 2100 poäng på komvux och få 300 poäng genom prövning på mitt modersmål?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej!

    Du ska kunna göra en prövning i modersmål, men då måste det finnas en behörig lärare i ämnet. Därför bör du kontakta komvux i din hemkommun för att veta hur du ska gå till väga.

    För att göra ansökan om modersmål krävs att:

    • Du har en vårdnadshavare som har ett annat modersmål än svenska.
    • Modersmålet talas hemma
    • Du har goda kunskaper i modersmålet.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare