Nuel
    Hej! Jag går i natursamhälle och känner att jag inte kan klara fysik1 så om vad händer om jag inte klarar av det? Kan jag läsa naturkunskap1 i stället på komvux och sen gå in i nån universitet. Motsvarar det naturkunskap1 eller? Eftersom jag har en kompis som går i samhällesprogrammet och hon berättade för mig att du har naturkunskap1 i stället för fysik så finns det denna möjligheten att läsa naturkunskap 1 i stället för fysik1 på komvux?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nuel,

    på komvux kan man ta ut examensbevis från ngt. annat program, än det programmet som man läste på gymnasiet.
    Minimikravet frå att kunna få ut examensbevis är att man har BETYG /även F betyg är OK/ i Naturkunskap 1a1.
    Även med F betyg i Fysik 1a (i fall du får godkända betyg i andra kurser) kan du få ut Examensbevis - både från gymnasiet och från komvux.
    Du blir inte behörig till de utbildningar på eftergymnasial nivå där fysik eller naturkunskap krävs för särskild behörighet, men du kan bli behörig till många andra utbildningar.
    Gör ditt bästa i varje kurs du läser.
    ***
    Skillanderna mellan kräven på gymnasiet och på komvux är flera.
    På gymnasiet är man tvungen att strikt följan Programstruktur - för NA se gymnasieguiden.se/program/NA/programplan/Programplan_NA.

    På komvux - får man inte ta in idrott och hälsa 1 in i examensbeviset; 100 poäng mindre krävs; de kurser som absolut måste vara med - är de inom Gymnasiegemensamma ämnen; övriga kurser kan bytas ut mot andra kurser... det är alltså friare regler angående vilka kurser som får ingå i exambevis /på Komvux/.

    Lycka till!
    ANNA

    • :

      Hej! Jag tänker plugga till sjuksköterska så kan jag bli behörig och komma in ändå i högskolan/universitet?

    • Julia : För sjuksköterskeprogrammet krävs det bland annat godkänt betyg i Naturkunskap 2. För övrigt behöver du också ha Examensbevis och godkända betyg i Matematik 2 och i Samhällskunskap 1b /eller i två mindre kurser samhällsk.1a1 och 1a2/. Du kan alltså, exempelvis, ta examensbevis från Vård- och omsorgsprogrammet och som valbara kurser där läsa matte 2a. Just naturkunskap 2 kan ersättas av kombination av flera kurser som läses på Vård- och omsorgsprogrammet.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej! man behöver inte läsa på just Naturvetenskapsprogrammet, om målet är att bli sjuksköterska. Det går bra att läsa på något annat program. I första hand vill jag rekommendera VO, Vård- och omsorgsprogrammet...

    ... för att bli behörig till högskoleutbildningar som leder till möjlighet att jobba som Sjuksköterska, Röntgensjuksköterska, Tandhygienist, Arbetsterapeut, Socionom, Psykolog och Arbetsterapeut eller Fysioterapeut eller som Tandtekniker (direkt efter Vård- och omsorgsprogrammet) bör man lägga till följande kurser:
    inom Programfördjupningen: Svenska/svenska som andra språk 3, Engelska 6 och Matematik 2a
    och inom Individuellt val: kan man välja Naturkunskap 2 (som extra säkerhet, i fall man missar få godkänt betyg i någon av "ersättningskurser") men om man får godkända betyg i alla obligatoriska på VO kurserna, behöver man inte läsa Naturkunskap 2.
    ***
    Om man inte uppnår behörighet under gymnasiet, kan man efter gymnasiet komplettera med betyg genom att läsa på Komvux eller göra prövningar. Hur lång tid det tar att komplettera, beror på studietakt (heltid/deltid) på Komvux + hur många kurser som fattas. Till Komvux/Vuxenutbildningen, söker man i sin "hemkommun", d v s i den kommunen där man är folkbokförd.
    ***
    Även Omdöme från en folkhögskola kan ge behörighet till högskolestudier, bland annat till sjuksköterskeprogrammet.
    Vänligen
    Julia syv