Matilda
    Hej! Kan man läsa Naturvetenskap 2 utan att läsa Naturvetenskap 1? Om inte, vad är skillnaden mellan 1a och 1b? Och vidare 1a1 och 1a2? Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda,
    om din fråga gäller Gymnasiala kurser i Naturkunskap,

    då finns det följand kurser:

    Naturkunskap 1a2 och 1a1 bildar tillsammans Nk1b. Alltså, man har exakt samma kunskaper och samma behörighet efter nk1b som efter de två små kurser på nivå 1 tillsammans.
    ***

    På nästa nivå - nivå 2 - finns det endast nk2.

    Komvux tar inte in på nk2 om man ej kan uppvisa godkänt betyg i nk1b eller i nk1a2.
    Prövningar får man göra i vilka kurser man vill (behöver inte ha eller visa upp några betyg), men det är svårt att hitta var man kan göra prövning och det är också svårt att få godkänt betyg om man inte har tillräckliga kunskaper.

    Det finns ett antal så kallade "ersättningsmöjligheter" - men det är endast om man har läst på Naturbruks- eller på Vård- och omsorg eller på Naturvetenskapsprogrammet (kanske också på Teknik) som man kan genom andra godkända betyg "klara sig" och inte behöver läsa nk2 (eller nk1b).
    Alltså, genom ett antal godkända kurser som ingår i de prorammen som jag nämner ovan, kan man ha samma behörighet som nk2 ger.
    Har man behörighet i nk2, då anses man ha behörighet i den lägre kursen nk1b (det krävs för vissa högskoleutbildninga att man har godkänt betyg i nk1b; har man då godkänt betyg i nk2 eller i de "ersätningskurserna", då är man behörig även i nk1b).

    Har man inte några godkända betyg från Vård- och omsorg, eller Naturbruk, eller Naturvetenskap (eller Teknikprogrammet) - och tidigare ej läst naturkunskap, då läser man
    Naturkunskap 1a1, sedan 1a2 och sedan 2.
    Eller så   läser man nk1b direkt och sedan 2.
    nk1b = nk1a1 + nk1a2