Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jan,
    jo, man kan läsa på gymnasiet utomlands. Det finns t.ex en svensk gymnasieskola i London. Informationsträffar där några olika svenska skolor utomlands tillsammans ska presentera sig kommer att hållas den 19 nov 2018 i göteborg och den 20 nov - i stockholm. Bra om din syster och minst en av hennes vårdnadshavare kan besöka en av de träffarna.

    Antagningen till svenska skolan i London sköts av en urvalsgrupp bestående av personal på skolan & görs som en helhetsbedömning av slutbetyg från årskurs 9 (tyngst vägande), personligt brev, omdöme från nuvarande skola och ibland också (Skype)intervju.

    Länktips - gymnasieguiden.se/gymnasium/swedish-school-london.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Julia SYV